Ježek / Novinky a aktuality / Novela zákona o DPH od 1.1.2013

Novela zákona o DPH od 1.1.2013

Legislativa
27. 09.2012

Poslanecká sněmovna včera schválila rozsáhlou novelu zákona o DPH. DOPORUČUJEME VAŠÍ POZORNOSTI!

Novela, s účinností od 1.1.2013, prochází schvalovacím procesem jako sněmovní tisk č. 733 a jelikož je velmi pravděpodobné, že novelu brzy schválí Senát a podepíše prezident, může být vyhlášena ve Sbírce zákonů již v listopadu.

Seznamte se s nejdůležitějšími změnami:

  • Nové vymezení místa poskytnutí služby pro účely uplatnění společného systému DPH v případě nájmu dopravních prostředků podle směrnice 2008/8/ES - dlouhodobý nájem dopravního prostředku osobě nepovinné k dani se bude řídit místem, kde je zákazník usazen resp. má bydliště či kde se obvykle zdržuje (§ 10d).
  • Zapracování směrnice 2010/45/EU upravující pravidla fakturace pro účely DPH včetně elektronické fakturace - např. všechny členské státy budou muset umožnit vystavování zjednodušených faktur pro fakturované částky do 100 EUR včetně.
  • Zpřehledňuje se text zákona – např. náležitostí daňového dokladu označení poskytovatele a příjemce plnění (§ 29 odst. 1) a označením se pro účely daňových dokladů podle § 29 odst. 4 rozumí obchodní firma nebo jméno a příjmení, popř. název, dodatek ke jménu a příjmení nebo názvu a sídlo (§ 29 odst. 4.,
  • Náležitostí daňového dokladu v případě, kdy je povinen daň přiznat odběratel (např. při uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a, atd.), je údaj „daň odvede zákazník“ – ruší se povinnost uvádět na daňové doklady sdělení, že osobou povinnu přiznat a zaplatit daň je příjemce s odkazem na příslušné ustanovení zákona popř. předpisů EU.
  • Věrohodnost elektronického dokladu nadále zajištěna zaručeným elektronickým podpisem, elektronickou značkou anebo elektronickou výměnou informací EDI, nově však může být zajištěna i kontrolními mechanismy procesů (§ 34 odst. 4); na elektronický doklad jako takový však žádné zvláštní nároky kladeny nejsou (§ 26 odst. 3 na rozdíl od současného § 26 odst.4).
  • Vystavování elektronických dokladů není podmíněno souhlasem příjemce, příjemce plnění tento souhlas nemůže odepřít (§ 26 odst. 3 na rozdíl od současného § 26 odst. 4); způsob udělení souhlasu přitom zákonem řešen nebude.
  • Řešení otázky převodu daňového dokladu z jedné podoby do druhé včetně převodu z elektronické podoby do listinné (§ 35a odst. 1, dosud upraveno v § 27 odst. 2).
  • Zajištění možnosti stahování daňových dokladů přístupných elektronickou cestou pro správce daně (§ 35a odst. 4, dosud upraveno § 27 odst. 4).
  • Zjednodušený daňový doklad do 10 tis. Kč lze nově použít i pro bezhotovostní úhrady (§ 30).
  • Zrušení povinnosti doplňování údajů přímo na daňovém dokladu při poskytnutí služby osobou registrovanou k dani v jiném členském státě resp. zahraniční osobou (dosavadní § 31 resp. § 32), při pořízení zboží z jiného členského státu podle dosavadního § 35 nebo v režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a.
  • Datum doplnění údajů na daňový doklad při pořízení zboží z jiného členského státu již není považováno za datum vystavení daňového dokladu (zrušení dosavadního § 35 odst. 3), podle důvodové zprávy se za datum vystavení (i pro účely pořízení zboží z jiného členského státu podle § 25) má považovat datum vystavení uvedené vystavitelem na daňovém dokladu.

 Nově se ruší povinnost doplňovat údaje neboť obsah daňových dokladů v listinné a elektronické podobě musí zůstat po celou dobu uchovávání nezměněn. Povinnost doplnit některé údaje se přesouvá do evidence pro daňové účely (nový § 100a).

 Novela dále obsahuje:

  • Nová pravidla registrace a přiznávání daně (projeví se např. u přiznávání daně ze služeb přijatých od podnikatelů z jiných členských států, kteří nejsou plátci daně).
  • Rozšíření povinnosti přiznávat daň z plateb přijatých přede dnem uskuteční zdanitelného plnění i na plátce, kteří nevedou účetnictví (vypuštění dosavadního § 21 odst. 2).
  • Nová pravidla pro osvobození převodu staveb podle § 56 (do 31.12.2012 pro převody po více jak 3 letech od prvé kolaudace/prvého užívání, od 1.1.2013 nově 5letá lhůta s možností dobrovolného zdanění po uplynutí této lhůty, podle přechodného ustanovení se nová lhůta vztahuje až na stavby nabyté po 31.12.2012).
  • Vymezení provozovny pro účely stanovení místa poskytnutí služby.
  • Závazné posouzení o použití/nepoužití režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92c (dodání šrotu) – nové §§ 92f a 92g.
  • Nová úprava evidence pro účely DPH podle § 100 a nové zvláštní ustanovení evidence (§ 100a stanovující např. evidovat hodnotu pořízeného zboží z jednotlivých členských států); § 100 v odst. 2 nově nařizuje evidovat DIČ dodavatelů plnění použitých pro plnění s nárokem na odpočet daně (pokud nebyl vystaven zjednodušený daňový doklad).
  • Změny ve vracení daně zahraničním fyzickým osobám při vývozu zboží podle § 84 s účinností od 1.4.2013, podkladem pro vrácení daně již nebude celním úřadem potvrzený doklad o prodeji a předepsaný tiskopis, ale celním úřadem potvrzený doklad s označením „VAT REFUND“ (prodávající bude vystavovat doklad o prodeji ve dvou shodných vyhotoveních označených „VAT REFUND“ a „COPY“).
  • Povinnost podávat přiznání k DPH výhradně elektronicky podle § 101a (od 1.1.2014, výjimka je stanovena pro fyzické osoby s ročním obratem do 6 mil. Kč).

Novela nabývá účinnosti 1.1.2013, výjimkou jsou změny ve vracení daně podle § 84 účinné od 1.4.2013 (viz výše), povinná elektronická forma daňového přiznání (kromě výše uvedené výjimky) nabývá účinnosti 1.1.2014. Poslední výjimka účinnosti se týká snížení hranice pro povinnou registraci z 1 mil. na 750 tis. Kč za 12 měsíců po sobě jdoucích je zatím součástí zákona o zavedení jednoho inkasního místa (zákon č. 458/2011 Sb.) a i novela svazuje toto snížení se spuštěním JIMu (pravděpodobně od 1.1.2014).

_________________________________________________________________________________________________________

27.09.2012, Gabriela Roučová

Zpět na přehled aktualit