Každý program vytváří specifické prostředí, ve kterém se uživatel při práci pohybuje. Aby bylo možné toto prostředí (a akce v něm prováděné) snadno a srozumitelně popsat, bylo nutné vytvořit odpovídající terminologii. Používaná terminologie vychází z operačního systému Windows, pod kterým DUEL pracuje. Další část termínů je běžně užívaná v účtařské praxi. Námi vytvořené objekty (části programu, akce apod.) jsou popsány tak, aby jejich zapamatování bylo pro uživatele co nejjednodušší.
Seznam často používaných pojmů
Profil - souhrn vlastností prostředí (přístup k jednotlivým agendám, nastavení formulářů a tabulek, nastavení barev). Každý uživatel se přihlašuje ke zvolenému profilu. Do profilu se může přihlásit i více uživatelů prostřednictvím počítačové sítě. Více zde.
Menu - nabídka, ve které si uživatel vybírá provedení příkazů a operací. Více zde.
Složky - obsahují stromovou strukturu jednotlivých nabídek a cest k agendám:
Složka Systém obsahuje kompletní strom celého programu. Více zde.
Složka Po spuštění může volitelně obsahovat agendy a operace, které chceme otevřít v okamžiku spuštění programu. Více zde.
Složka Oblíbené slouží k vyčlenění často používaných agend, operací a dalších položek. Obsah složky je libovolný a záleží pouze na uživateli. Více zde.
Složka Historie obsahuje chronologicky seřazené agendy tak, jak je v průběhu práce s programem otevíráme. Složka slouží k rychlé orientaci v programu, neboť se uživatel pomocí této složky dokáže efektivně vracet do předcházejících agend, aniž by ztratil kontrolu nad místem, kde se nachází. Více zde.
Složka Agenda nabízí k rychlému volání záložky, šablony, filtry a sestavy v aktuálně otevřené agendě. Více zde.
Agenda - soustředění záznamů a operací souvisejících s jednou konkrétní tématikou. Typickým příkladem je agenda Účetní deník, kde jsou obsaženy všechny záznamy o provedených účetních operacích. Jeden záznam obvykle odpovídá jedné účetní operaci. Více zde.
Informační záhlaví - obsahuje v souladu s názvem informace o právě otevřeném záznamu, číslo záznamu společně s celkovým počtem záznamů v agendě, údaje o vybírání, hledání a filtrování. Více zde.
Formulář - způsob zobrazení pořízených dat v detailním provedení. Formulář obsahuje editory ze kterých se záznam sestává a do nichž se pořizují data. Zobrazení dat ve formuláři lze volitelně doplnit zobrazením v tabulce. Více zde.
Skupina údajů - množina údajů v rámci jednoho záznamu, sdružující údaje na základě ještě těsnějších vazeb než je příslušnost k jednomu záznamu (např. údaje daňové tabulky - datum DPH, základ daně a daň v obou možných sazbách včetně nulové sazby).
Editor - okénko ve formuláři, do kterého zadáváme hodnoty jednotlivých údajů. V závislosti na typu údaje umožní editor zadávat odpovídající hodnoty. Více zde.
Vypočítaný údaj - políčko, které pouze zobrazuje hodnotu vypočítanou na základě nějaké závislosti. Tuto hodnotu nelze ručně editovat.
Záložky - jsou viditelné chlopně umožňující přejít do další, v daném okamžiku neviditelné, části právě prohlížené tabulky nebo formuláře. Více zde.
Tabulka - jeden ze způsobů prezentace pořízených dat. Obvykle má tabulka podobu seznamu, kde každý řádek představuje jeden samostatný záznam. V případě potřeby lze zobrazení záznamu v tabulce kombinovat s formulářem. Více zde.
Pohled - nastavená a uložená podoba tabulky. Pro režim zadávání nebo prohlížení si lze upravit pořadí a šířku sloupců v tabulce přesně podle potřeb. Více zde.
Události - seznam akcí, které se v programu udály ve sledovaném časovém úseku. Více zde.
Záznam - skupina údajů vztahující se například k jednomu účetnímu dokladu (datum vystavení, označení dokladu, číslo dokladu, použitá souvztažnost, druh účetní operace, typ zdanitelného plnění apod.). Více zde.
Editace - prohlížení a opravy otevřených záznamů. Více zde.
Operace - akce prováděná podle předem připraveného scénáře. Uživatel má možnost změnou parametrů chování programu při provádění operace ovlivnit. Více zde.
Funkce - je činnost prováděná s konkrétním záznamem v agendě (např. zobrazení Detailu). Více zde.
Související témata