Ježek / DUEL / Upgrade

Upgrade 2025

Každý rok vydáváme novou verzi. Obsahuje všechny legislativní novinky a navíc spoustu nových funkcí, které vám pomohou v práci.
Meziroční upgrade je placený

Uživatelé starších verzí

Uživatelé starších verzí (20 a níže), kteří nemají tzv. verifikační kódy (na základě zaplacené faktury) NESMÍ instalovat novou verzi 2025 a převést do ní data. Bez verifikačních kódů by pracovali pouze v režimu demoverze!

Zda jste objednávku odeslali si zkontrolujte na Zákaznickém portálu v sekci Objednávky upgrade. Pokud jste upgrade 2025 neobjednali, můžete tak na portále učinit.

Zákaznická řešení a individuální sestavy

Bude mi vše fungovat?

V DUELU samotném ano, ale přes maximální snahu není vždy možné zajistit zpětnou kompatibilitu všech funkcí, proto se může stát, že některé individuální programy, napojení nebo upravené sestavy přestanou fungovat.

Pokud nemůžete DUEL bez těchto specialit provozovat, upgrade na novou verzi neinstalujte a nejprve konzultujte její nasazení s linkou technické podpory.

Jste připraveni na upgrade?

  • Máte u sebe verifikační kódy pro novou verzi! Tak to už máme vaši platbu za upgrade nebo na něj máte nárok zdarma a kódy jsme vám poslali.
  • Prověřili jste, že po upgrade vám bude všechno kolem DUELU fungovat! Pokud máte nějaké individuality, potvrdili jsme vám jejich funkčnost.
  • Nemáte něco rozpracované, doklady neuzavřené a hlavně – dostanete se ke všem počítačům, kde je DUEL používán. Nejde to udělat jen tak napůl!
  • Zaškrtli jste při objednávce volbu Instalace technikem přímo od Ježka a zaplatili jste fakturu. Po připsání platby vám zavoláme, domluvíme termín a řekneme vám, co všechno si máte připravit.
  • Pokud se chcete na průběh upgrade nejdřív podívat, připravili jsme speciální video s názvem Instalace UPGRADE.

  • Hlavně nezapomeňte všechna svá data důkladně zálohovat. Bezpečnost je na prvním místě a upgrade je vždy velký zásah do dat. A kdyby se něco pokazilo... Prostě zálohujte.

Pracovní postup pro upgrade

Zobrazit
Skrýt

1. Příprava dat ve stávající verzi

MÁTE DOSTATEK MÍSTA NA DISKU?

Bohužel se každoročně setkáváme se situacemi, kdy kvůli nedostatku místa na disku upgrade zhavaruje. Před zahájením všech akcí proto musíte zkontrolovat, zda máte dostatek volného místa. V síti musíte prověřit nejen počítače, kde je DUEL nainstalovaný, ale hlavně stroj, na kterém běží MS SQL Server.

A kolik je dostatek místa? To je velmi individuální. Nelze srovnávat databáze se skladovým hospodářstvím, s tisícovkami odběratelů v adresáři, s evidencí obrázků a naskenovaných dokumentů ukládaných do databáze na jedné straně, s databází firmy v daňové evidenci, kde jsou desítky faktur a platebních dokladů, na straně druhé.

Někomu může stačit 1 GB volného místa, jiný bude potřebovat desítky GB. Poraďte se se svým IT oddělením nebo zavolejte na náš hotline.

Právo na upgrade

Před zahájením upgrade je nutné ve stávající verzi zkontrolovat, zda uživatel, který se po instalaci upgrade bude do verze DUEL 21 přihlašovat jako první, má právo na aktualizaci databáze DuelSystem. Zkontrolujte sloupec Upgrade DB v agendě Uživatelé. Je-li prázdný, musíme pomocí operace Změnit uživateli aktualizaci povolit.

Právo na upgrade

Údržba dat

V každé ze zpracovávaných firem spusťte celkovou údržbu dat – nejsnáze prostřednictvím volby Rychlé spuštění na Domovské stránce, kde zadáte volbu Údržba dat a potvrdíte klávesou Enter. V zobrazené agendě spusťte operaci Celková údržba dat a následně pokračujte dle pokynů průvodce.

Kontrolní sestavy

Před provedením upgrade doporučujeme v každém modulu vytisknout základní přehledové sestavy, které umožní pozdější kontrolu aktualizovaných dat (seznamy vět, rozvahu, výsledovku, pokladní deník, bankovní výpisy, saldokonto …).

Upozornění pro uživatele verzí DUEL 14 a starších

DUEL od verze 15 nepodporuje připojení k MS SQL Serveru 2000 a 2005. Pokud máte data na těchto verzích serverů, NESTAHUJE A NEINSTALUJTE DUEL 2025. Nejprve si zajistěte novější MS SQL Server. Pro více informací kontaktujte hotline na čísle 487 714 600.

Zobrazit
Skrýt

2. Záloha dat ve stávající verzi

Před zahájením instalačních prací bezpodmínečně zálohujte všechny zpracovávané firmy! Máte dostatek místa i po zálohování?

Pro případné komplikace nebo havárie v průběhu procesu upgrade, kdy by bylo nutné se vrátit k předchozí verzi programu, doporučujeme před instalací nové verze provést záložní kopii dat. Tu je potom vhodné zkopírovat na nezávislé médium (flashdisk, síťový disk…). Zálohu dat zpracovávaných firem proveďte volbou DUEL / Zálohování a obnova dat.

Zálohování dat

V agendě spusťte operaci Záloha firem a následně pokračujte dle pokynů průvodce.

Zobrazit
Skrýt

3. Stažení nové verze DUEL

Instalační soubor DUEL 21 pro rok 2025

Klikněte na tlačítko pro zahájení stahování verze DUEL 21.0.0.11401 ze dne 5. února 2025.

Stáhnout DUEL 21.0.0.11401
Zobrazit
Skrýt

4. Instalace nové verze DUEL

Aktualizace WINDOWS

Před spuštěním instalačního programu prověřte, že v operačním systému nejsou žádné stažené aktualizace, které čekají na restartování. Tuto skutečnost by instalátor oznámil a instalace se nespustí.

Spusťte stažený instalační soubor. Pro bezpečnější instalaci je vhodné instalační soubor spouštět Jako správce.

Pro pokračování instalace je v případě placeného upgrade nutné PRAVDIVĚ zaškrtnout obě políčka na úvodní stránce, v případě bezplatného upgrade pouze jedno. Pokračujte stiskem tlačítka OK.

Instalace programu DUEL.

Mám Verifikační kód a mohu políčko zaškrtnout?

Verifikační kód k registraci najdete na své faktuře. Za verifikační kód se považuje také informace o nutnosti nové registrace. To jen znamená, že u vás došlo ke změně rozsahu licence, a proto s námi budete po instalaci provádět registraci celou. Nyní pokračujte s vlastní instalací podle pokynů na této stránce.

Instalační program vám nejprve nabídne odinstalování stávající verze se zachováním stávajícího nastavení. Protože je ověřené a funkční, toto nastavení zachovejte!

Zachování uživatelského nastavení.

Pro instalaci přes existující verzi (kdy již máte funkční MS SQL Server a používali jste předchozí verzi programu DUEL) zvolte v průvodci bod 4. Samotný program DUEL a pokračujte v průvodci tlačítkem Další.

Volba instalace.

Máte-li cestu k sestavám programu DUEL nastavenou jinam, než je výchozí nastavení, instalační program se zeptá, zda si přejete toto nastavení zachovat nebo použít umístění výchozí.

V průběhu instalace máte možnost zvolit, kde má být umístěn zástupce programu (na ploše nebo v zóně rychlého spuštění). A zda má být program instalován pro všechny uživatele operačního systému nebo pouze pro aktuálně přihlášeného uživatele.

Instalace programu DUEL.

Dokončete průvodce instalací běžným postupem dle pokynů a dotazů, které jsou zobrazovány.

Zobrazit
Skrýt

5. První spuštění nové verze

Právo na upgrade

Před prvním přihlášením se ujistěte, že se přihlašuje správný uživatel z bodu 1 s právem na změnu systémové databáze!

Přihlášení uživatele

DUEL nabízí stejné nastavení profilu jako u předcházející verze. Použijte své standardní přihlašovací údaje.

První spuštění.

Aktualizace systémové databáze

Po úspěšném přihlášení uživatele program zkontroluje aktuálnost verze systémové databáze. V této databázi jsou uložena data nezávislá na jednotlivých zpracovávaných firmách (uživatelé) nebo data těmto firmám společná (číselník obcí, seznam svátků apod.). Protože je databáze stále v původní podobě, zahájí program po souhlasu obsluhy její aktualizaci. O úspěšném dokončení nás program informuje.

První spuštění.

První spuštění.

Zobrazit
Skrýt

6. Registrace a verifikace

Změna rozsahu licence

Uživatelé, kteří v rámci upgrade měnili rozsah licence, mají na Licenčním lístku v potvrzovacím e-mailu místo verifikačního kódu napsánu informaci o nutnosti celé nové registrace. Aby bylo možné zakoupené změny aktivovat, verifikační kód nestačí a je třeba nás kontaktovat pro získání kompletní sady registračních klíčů. Po instalaci a spuštění nové verze postupujte podle bodu C).

A) Aktivace DUEL 21 na počítač kde byla nainstalovaná a zaregistrovaná předchozí verze programu

V otevřeném formuláři vyplňte Verifikační kód a potvrďte tlačítkem OK.

Verifikace nové verze.

B) Aktivace nové verze na počítač kde již byla nainstalována a zaregistrovaná stejná verze programu DUEL

Není potřeba nic registrovat ani verifikovat, program můžete začít rovnou používat.

C) Registrace nové verze při ZMĚNĚ LICENCE nebo na počítač, kde dosud nebyl programu DUEL nainstalován.

V nově nainstalovaném programu DUEL 21, v menu Nápověda / Změna licence zvolte možnost (1) Zaslat žádost o on-line registraci a tuto volbu potvrďte tlačítkem OK. V následně zobrazeném formuláři vyplňte požadované údaje, které po stisku tlačítka OK odešlete na e-mailovou adresu firmy Ježek software ke zpracování.

Registrace nové verze.

Po zpracování informací jsou vytvořeny registrační kódy, které jsou vystaveny na internet. Následně obdržíte e-mail obsahující informaci o vygenerování registračních kódů a způsobu jejich zadání do programu DUEL.

Po obdržení potvrzovacího e-mailu v následujícím znění máte možnost provést registraci jedním ze způsobů vyjmenovaných v této zprávě. Možnosti registrace jsou následující:

  1. Načtením registračních kódů z webu Ježek software.
  2. Manuálním zadáním registračních kódů v registračním formuláři.
  3. Uložení a načtení registračních kódů do schránky

UPOZORNĚNÍ

Nikdy mezi sebou jednotlivé způsoby registrace nekombinujte, abyste se vyhnuli případným komplikacím.

Zobrazit
Skrýt

7. Aktualizace databází

Otevření firmy v nové verzi

Po provedení aktualizace systémové databáze, nepůjde žádnou ze zpracovávaných firem otevřít, dokud neproběhne aktualizace příslušné databáze. Máte-li nastaveno automatické spouštění nějaké firmy nebo pokusíte-li se nějakou firmu otevřít, operace neproběhne a objeví se hlášení, které upgrade nabídne. Toto hlášení potvrďte, upgrade této firmy již proběhne standardním způsobem.

První spuštění.

První spuštění.

Hromadná aktualizace zpracovávaných firem

Budete-li chtít provést aktualizaci více firem najednou (bez jejich postupného spouštění), po přihlášení do systému DUEL volbou DUEL / Zpracovávané firmy otevřte stejnojmennou agendu a spusťte operaci Aktualizace. Pokračujte dle pokynů průvodce.

Upgrade databází zpracovávanách firem.

V průběhu této operace můžete pomocí „zaškrtávátka“ vybrat firmy, které budou aktualizovány. Upgradovat lze všechny firmy najednou jen, jsou-li ze stejné verze programu.

Zobrazit
Skrýt

8. Kontrola dat a kroky po převodu do verze 21 z verzí předchozích

WEBINÁŘ

Pro prezentaci nejdůležitějších novinek připravujeme webinář, kde budou předvedeny a okomentovány. Jeho termín brzy zveřejníme.

Z nejdůležitějších novinek, které mají dopad na data nebo nastavení programu, jsme vybrali následující, které jsme doplnili praktickými informacemi.

Přepracovaná technologie domovské stránky DUELu umožnila také zapamatování jejího měřítka, které je nezávisle nastavitelné na základním měřítku programu. Zvětšení popř. zmenšení navigace lze dosáhnout (tak jako u všech HTML stránek) pomocí Ctrl a otáčení kolečka myši. Zvětšení je udrženo nejenom po dobu práce s programem, ale i po jeho restartu. Reset měřítka lze provést stiskem kombinace kláves Ctrl + 0 (nula v horním řádku klávesnice, nikoli na numerické části).

Nastavte si velikost domovské obrazovky, jaká vám vyhovuje.

Registrace programu byla rozšířena o možnost omezit platnost licence do libovolného data. Tato funkčnost umožní pronájem programu, prodej programu na splátky nebo poskytnutí časově omezené licence na některé moduly (dočasné rozšíření).

Pokud uvažujete o rozšíření licence o nové moduly nebo chcete přidat další přístup (počítač nebo uživatel), kontaktujte nás.

S ohledem na rozsáhlejší licence s více počítači nebo s více uživateli vzdálené plochy bylo v okně s registrací umožněno pojmenování jednotlivých přístupů. Možnost zadat vlastní jméno (alias) se aktivuje dvojklikem na příslušném řádku "Seznam počítačů a uživatelů, kteří mohou pracovat s modulem XXX".

Jestliže se jen obtížně orientujete v přidělených přístupech, můžete si je přejmenovat dle potřeby.

Polotovary dokladů

Upgrade programu DUEL přináší zcela nový modul "Polotovary dokladů". Agenda "Účetní polotovary" slouží jako další vstupní brána do systému DUEL. Můžete zde zadávat a evidovat doklady, které ještě nejsou připraveny k přenosu do cílových agend, jako například laicky (neúplně) pořízené doklady, doklady vyžadující další kontrolu nebo importovaná data, která je vhodné před účtováním upravit nebo doplnit. Zkušená obsluha je následně dle potřeby dopracuje, ale již bez nutnosti přepisování je přenese do finálních agend, jako jsou Účetní deník (v režimu DE Peněžní deník), Závazky a pohledávky, Bankovní výpisy nebo Účetní pokladna. Pro detailní představení nového modulu a jeho funkcí plánujeme speciální webinář.

S novým modulem se můžete seznámit i ve Vašem programu, stačí se přepnout do libovolné firmy, která je v režimu demoverze.

Účetnictví a Finance

Do agendy Zpracování DPH byla zapracována kompletní podpora aktualizovaného tiskopisu Přiznání k dani z přidané hodnoty, kde přibyly řádky 14 a 48. Upraveny byly tiskové sestavy, výstupy do PDF a samozřejmě i XML. Zároveň byly procedury upgrade rozšířeny o doplnění nových řádků U14, P48 a P48K do číselníku Skupiny DPH. Použití těchto skupin zajistí výstup příslušných hodnot jak ve standardních "daňových" řádcích, tak v nových "statistických".

V případě, že se vás nové řádky týkají, můžete si u nových skupin DPH nastavit AU a přiřadit je k odpovídajícím k druhům účtování.

Mzdy

Od 1. 1. 2025 je pro zaměstnavatele zavedena třetí sazba sociálního pojištění, které je povinen odvádět za zaměstnance s rizikovým povoláním. V této souvislosti došlo k úpravě parametrů sociálního pojištění, kam byly doplněny potřebné nové hodnoty, a také k úpravě číselníku Kategorie pracovních poměrů. Zde byl původní příznak "Záchranář" nahrazen výklopným seznamem Typ poměru, kde máme na výběr Standardní / Záchranář / Rizikový s odkazem na příslušné parametry.

Jestliže zaměstnáváte zaměstnance dle § 5a odst. 1 písm c), je třeba jim přiřadit příslušnou kategorii PP. Lze využít připravenou HPPRZ.

Aktualizace programu má zapracovanou novelu legislativy, která přinesla slevu na sociálním pojištění pro pracující důchodce. K jednotlivým zaměstnancům se evidence zadává podobně jako slevy za zkrácené úvazky v agendě Personalistika na záložce "Slevy na soc. pojištění", v měsíční mzdě ale fungují jinak. Zatímco slevy za zkrácené úvazky jsou uplatňovány na pojištění zaměstnavatele a ve mzdě jsou identifikovány pouze důvodem a příznakem uplatnění, slevy pro pracující důchodce jsou uplatněny přímo na pojištění zaměstnance a tak jsou také ve mzdě vyčísleny. Kromě zohlednění při zpracování mzdy jsou tyto slevy promítnuty i do Přehledu vyměřovacích základů.

Pokud chce někdo uplatnit slevu na SP, je třeba mu na záložce v Personalistice nastavit řádek s důvodem H – Starobní důchodce a datum, od kdy bude sleva uplatňována.

Mezi produkty spoření na stáří byla přidána také možnost pojištění dlouhodobé péče. Tato novinka je zapojena jak do Personalistiky, tak to Přípravy mezd, Měsíčních mezd a samozřejmě také do všech tiskových příslušných tiskových sestav. Co se týká přenosů do účetnictví, je zohledněna i v nich. V neposlední řadě potom vystupuje i v aktualizovaném Potvrzení o zdanitelných příjmech.

Přiřazení tohoto produktu spoření na stáří se nastavuje v Personalistice, pokud chcete upravit parametry pro přenos do účetnictví, lze tak provést v agendách „Přenos mezd do deníku“ a „Přenos mezd do ZaP“.

Další novinkou, která platí pro mzdy roku 2025, jsou dvě hranice osvobození benefitů poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnanci - zdravotní benefity do výše průměrné mzdy, ostatní benefity do výše 1/2 průměrné mzdy. Proto byly v Personalistice doplněny benefity o příslušný typ, který je následně přebírán i do mzdy na záložku Benefity mimo mzdu. Zároveň byly zapracovány dvě kontroly, které hlídají, zda pro příslušný typ benefitů nebyla překročena příslušná hranice. Evidované informace jsou následně propisovány do řady upravených sestav (nejen sestavy benefitů, ale i výplatní pásky, mzdové listy, rekapitulace pro ČSSZ atd.).

Po upgrade doporučujeme v Personalistice zkontrolovat a dle potřeby přenastavit evidované benefity.

Pro zaměstnavatele, který vyplácí zaměstnancům mzdy v cizí měně, byla do agendy měsíčních mezd zapracována podpora přepočtu dobírky z Kč na jinou měnu. Přepočet je realizován podle kurzu posledního dne mzdového období, se stejným kurzem jsou potom přepočítávány i závazky vůči zaměstnancům přenášené do evidence ZaP. Základním předpokladem pro aktivaci celé funkčnosti je nastavení měny výplaty zaměstnance v Personalistice. Pokud měna vyplněná není, bude výplata standardně v Kč.

Jestliže se vás výplata mezd např. v EUR týká, můžete odpovídajícím zaměstnancům parametr v Personalistice přenastavit.

Vzhledem ke zrušení pojmu "Skupina prací" je v aktualizaci tento číselník vyprázdněn a bude obsahovat pouze výši minimální mzdy. Zároveň v něm ale byla prodloužena zkratka ze dvou na deset znaků, takže nyní v něm uživatelé mohou evidovat např. platové třídy a tarify.

Pokud chcete se zatříděním zaměstnanců s ohledem na mzdová pásma pracovat aktivněji (např. s využitím připraveného filtru Mzda pod minimem), můžete si tento číselník upravit podle vlastní potřeby.

Zejména pro případy, kdy zaměstnanec mění povahu zaměstnání z jiného, než malého rozsahu, na zaměstnání malého rozsahu, bylo do Personalistiky na záložku Tiskopisy přidáno Datum pojištění. Pokud je vyplněno, použije se pro ONZ (v PDF i XML) toto datum, pokud ne, tak se použije stávající logika.

Pro příští podání Oznámení o nástupu lze využít tohoto nového údaje, po upgrade jej můžete zadat.

V souvislosti se zrušením pojmu "Domácký zaměstnanec" je v nově založených firmách již nedostupný kód "L" pro ELDP. V upgradovaných firmách zůstává zachovaný, ovšem zaměstnavatelé by měli příslušné zaměstnance přihlásit k nemocenskému pojištění a kód ELDP změnit na odpovídající nový.

Potřebné přenastavení kódu se provede v agendě Personalistika na záložce Tiskopisy.

Od 1. 1. 2015 (přesněji řečeno pro mzdy vyplácené po 1. 1. 2025, tedy již za prosinec 2024) lze při výpočtu exekučních srážek uplatnit vyživovanou osobu typu manžel / manželka jen za specifických podmínek, jako jsou přiznání starobního, sirotčího nebo invalidního důchodu II. popř. 111. stupně. Proto jsme do upgrade dat za pomoci omezení "Datum do" zapracovali automatické skončení uplatňování k 31. 12. 2024. Po převodu je nezbytné v agendě Exekuce vyživované osoby zkontrolovat, a pokud i v novém roce trvá možnost uplatnění, lze "Datum do" vyprázdnit a tím ukončení zrušit.

Toto je jedna z nejdůležitějších kontrol, které po instalaci nové verze doporučujeme!!!

Majetek

Do evidence drobného majetku byl přidán příznak Aktivní. Následně bylo toto nastavení promítnuto do všech klíčových sestav, které s drobným majetkem pracují.

Pokud je potřeba nějaký majetek deaktivovat, lze příznak Aktivní odškrtnout.

Zobrazit
Skrýt

9. Záloha dat v nové verzi

Po skončení převáděcích prací doporučujeme znovu provést zálohu dat, postup je stejný jako v předchozí verzi - nejsnáze volbou volbou DUEL / Zálohování a obnova dat.

Zálohování dat

V agendě spusťte operaci Záloha firem a následně pokračujte dle pokynů průvodce.

Zobrazit
Skrýt

10. Změny a novinky v nové verzi

Verze 21.0.0.11401

Seznam novinek ve verzi 21.0.0.11401 ze dne 5. února 2025

OBECNÉ

  • Pro pohodlnější a rychlejší práci na záložce Vazby je funkce Jít na, která otevře vazební doklad v jeho zdrojové agendě, nově pod klávesovou zkratkou Ctrl+Enter. Klasický Enter otvírá hodnoty v polích a výklopných nabídkách.
  • Tiskové drivery některých typů tiskáren špatně zobrazovaly grafiku pozadí formulářů. Údaje se pak netrefovaly do příslušných políček. V tiskových sestavách, které s pozadím formulářů pracují bylo nastaveno, aby se, bez ohledu na drivery tiskárny, zobrazovaly v originální velikosti.
  • Do sestav, které zobrazují razítka s podpisem podle přihlášené osoby byla doplněna kontrola na tzv. kolace databází. Např. ve firmě vzniklé obnovou ze zálohy z jiné verze MS SQL Serveru, by mohlo dojít k nesprávnému porovnávání textových údajů.

ÚČETNICTVÍ A DAŇOVÁ EVIDENCE

  • Operaci Načíst historii lze v účetních výkazech nově volat i nad rozpracovaným záznamem, program si ho nejprve sám uloží a následně zavolá operaci.

POLOTOVARY DOKLADŮ

  • Do číselníkových polí Středisko, Výkon a Zakázka v Účetních polotovarech bylo doplněno hamburger menu pro rychlý odskok a rychlé založení nového záznamu. Zároveň byly prověřeny odskoky a výklopné nabídky všech ostatních polí.

MZDY

  • Agenda Podání byla doplněna o nový typ, o nově vzniklé Oznámení zaměstnavatele o žádosti o dávku.
  • Do generování XML souboru Hlášení o ukončení neschopnosti byla zapracovaná kontrola na aktualizované XSD schéma.
  • Sleva na sociálním pojištění pro pracující důchodce zohledňuje nejen datum vzniku důchodu, ale i případný nástup do zaměstnání až v průběhu měsíce.
  • Při exportu PDF a XML pro PVPOJ je možno rozhodnout, zda se má použít verze platná do 31. 12. 2024 nebo verze od 1. 1. 2025.
  • V tiskové sestavě Podklady pro kontrolu zdravotního pojištění lze nově zobrazovat i mzdy, které nemají uveden vyměřovací základ pro zdravotní pojištění (např. dohody). Tyto záznamy vystoupí s nulami.
  • Pro zpracovávané firmy v režimu daňové evidence bylo opraveno generování převodního příkazu při uzávěrce mezd.

KANCELÁŘ

  • Kontroly pro nezdanitelné částky v DPFO byly nově přepojeny na parametry produktů na stáří, namísto původních životních a penzijních pojištění.
  • Bylo opraveno zadávání položek v kancelářské fakturaci při zapnutém tzv. Úsporném formuláři. Ve specifických případech mohla vyskakovat chyba, která nedovolila položky pořídit.

Verze 21.0.0.11400

Přinášíme seznam 129 nejdůležitějších změn a novinek z bezmála 250 úprav, kterými program DUEL pro rok 2025 prošel.

OBECNÉ

  • Změnou, která je vidět na první pohled, je redesign jak přihlašovacího okna, tak hlavně domovské obrazovky. Kromě nového vzhledu se nyní lze mezi stránkami modulů přepínat napřímo i bez návratu na základní stránku.
  • Přepracovaná technologie domovské stránky DUELu umožnila také zapamatování jejího měřítka, které je nezávisle nastavitelné na základním měřítku programu. Zvětšení popř. zmenšení navigace lze dosáhnout (tak jako u všech HTML stránek) pomocí Ctrl a otáčení kolečka myši. Zvětšení je udrženo nejenom po dobu práce s programem, ale i po jeho restartu. Reset měřítka lze provést stiskem kombinace kláves Ctrl + 0 (nula v horním řádku klávesnice, nikoli na numerické části).
  • Registrace programu byla rozšířena o možnost omezit platnost licence do libovolného data. Tato funkčnost umožní pronájem programu, prodej programu na splátky nebo poskytnutí časově omezené licence na některé moduly (dočasné rozšíření).
  • S ohledem na rozsáhlejší licence s více počítači nebo s více uživateli vzdálené plochy bylo v okně s registrací umožněno pojmenování jednotlivých přístupů. Možnost zadat vlastní jméno (alias) se aktivuje dvojklikem na příslušném řádku "Seznam počítačů a uživatelů, kteří mohou pracovat s modulem XXX".
  • Zejména pro uživatele demoverze byl zjednodušen vstup do programu - pokud není založený žádný uživatel a jedná se o "základní" přihlášení správce bez hesla, okno pro přihlášení se vůbec nezobrazuje. Přihlašovací obrazovka se otevírá až v případě, kdy se přihlášení nepodaří nebo poslední přihlášení již nebylo "základní".
  • Jako pomůcka pro hlídání termínů našich povinností vůči oficiálním institucím byl do nové verze opět doplněn daňový kalendář se všemi daty roku 2025. Daňový kalendář je potom jedním z datových zdrojů do pravého panelu Agenda na domovské obrazovce DUELu.
  • Zejména pro potřeby správného zpracování mezd byla aktualizována tabulka významných dní pro rok 2025 a pro leden 2026.
  • Podle seznamu ČNB k 1. 1. 2025 byl aktualizován i číselník bank. Do upgrade byly promítnuté změny názvů a pro nově zakládané firmy i zrušené banky.
  • Nově založené firmy budou mít automaticky naplněný kompletní kurzový lístek za rok 2024.
  • Číselník finančních úřadů je nyní vyjmutý z upgrade dat, všichni uživatelé dostanou jeho aktuální distribuční podobu - již bez zrušených územních pracovišť.
  • Do distribuční podoby číselníku právních forem byla přidána v.k.i. - veřejná kulturní instituce.
  • Načítání informací z ARES bylo rozšířeno o další možnou variantu, ve které jsou data v tomto rejstříku uchovávána. Mělo by tak dojít k vylepšení importu adres, které byly dříve načteny neúplně.
  • Do součtového řádku pod daty tabulek agend byla zapracována podpora uživatelských polí typu float. Nyní tak lze získat součet (maximum, minimum, průměr) za individuálně přidané sloupečky všech numerických typů.
  • Pokud se odskakuje do číselníku z výklopného seznamu (tj. ještě před převzetím hodnoty), je nyní po odskoku do cílové agendy kurzor nastaven podle hodnoty ve výklopném seznamu - přestože nebyla potvrzena klávesou Enter.
  • Klávesová zkratka Ctrl + S (Statistika z agendy) byla zapracována i pro situace, kdy nejsme přepnutí v tabulce. Nyní Statistika funguje i při volání z formuláře nebo z volných textů (Poznámky apod.)
  • Do tiskových sestav byla zapojena funkčnost, aby se v datových zdrojích mohlo pracovat s identifikátorem přihlášeného uživatele a s jeho podpisem, například pro automatické doplňování naskenovaného razítka s osobním podpisem bez ohledu na to, kdo tištěné záznamy pořídil, opravil nebo importoval. Stejná sestava tedy bude při tisku podepsána pokaždé tím, kdo ji skutečně tisknul.
  • Vzhledem k celkové elektronizaci podání byla z parametrů firmy vypuštěna sada prázdných PDF tiskopisů, které byly připraveny k ručnímu vyplnění. Z principu jsou zbytečné, pro případné výjimečné situace lze využít oficiálních webů jednotlivých institucí.
  • Pro některé situace (zejména práce s průvodci) bylo zapracováno průběžné ukládání uživatelsky závislých nastavení do databáze v průběhu práce, ne jednorázově až při ukončování programu.
  • Do nové verze byla nasazena aktualizovaná verze aparátu, který zajišťuje připojení k SQL serveru. Díky ní můžeme např. při importech využít nově podporovaných vlastností a funkcí.
  • Všechny datové změny byly promítnuty také do dávek Přenosů dat mezi počítači nepřipojenými k jednomu SQL serveru.

POLOTOVARY DOKLADŮ

  • Upgrade programu DUEL přináší zcela nový modul "Polotovary dokladů". Agenda "Účetní polotovary" slouží jako další vstupní brána do systému DUEL. Můžete zde zadávat a evidovat doklady, které ještě nejsou připraveny k přenosu do cílových agend, jako například laicky (neúplně) pořízené doklady, doklady vyžadující další kontrolu nebo importovaná data, která je vhodné před účtováním upravit nebo doplnit. Zkušená obsluha je následně dle potřeby dopracuje, ale již bez nutnosti přepisování je přenese do finálních agend, jako jsou Účetní deník (v režimu DE Peněžní deník), Závazky a pohledávky, Bankovní výpisy nebo Účetní pokladna. Pro detailní představení nového modulu a jeho funkcí plánujeme speciální webinář.
  • Účetní polotovary umožňují pracovat také se schvalováním dokladů. Schválení lze nastavit ručně, pomocí operace po jednom dokladu nebo stav schválení měnit hromadně. Při zakázaných právech k této operaci potom nelze ovlivnit rozsah dokladů přenášených do dalších agend a přenášené budou pouze doklady schválené. Použití schvalování ale není povinné a pokud práva k operaci zakázaná nejsou, lze přenášet doklady všechny (kromě zamítnutých).
  • Významnou funkcí, která umožní optimalizovat a urychlit práci s účetními polotovary, je možnost definice Druhů polotovarů. Zde lze nastavit celou řadu vlastností - viditelnost jednotlivých polí, způsob jejich plnění, přeskakování a volitelně také rozložení tabulek (základní i pro položky) pro doklady odpovídající danému Druhu. Upřesnit lze i některé vlastnosti vztahující se k importům.
  • Pro maximální individualizaci byla do editace účetních polotovarů i jejich položek zapracována možnost spouštění uživatelských procedur umožňující automatickou modifikaci právě pořízeného záznamu. Tím lze zajistit např. kontextové doplnění prázdných hodnot v závislosti na obsahu dalších údajů.
  • Silnou stránkou účetních polotovarů jsou importy prakticky libovolného XML nejen do základního souboru dokladů, ale i do položek rozúčtování, RPDP a dokonce i OSS. Využít lze i pomocných nastavení Druhů polotovarů, automatického párování na číselníky (podle zkratek, názvů...) a skriptů spouštěných po importu. Tím lze v jednom kroku řešit kompletní přípravu dokladu pro další zpracování. Poněkud nižší funkčnost je připravena také pro soubory CSV, zde ovšem (z principu) není podporována práce s položkami.
  • Účetní polotovary jsou připravené pro práci s mobilní aplikací proDUEL, jejíž uvedení do distribuce plánujeme na 1. pololetí 2025. Aplikace umožní vyfotit doklad (typicky účtenku), opatřit ji základními údaji a odeslat na server. Polotovary v DUELu ji následně ze serveru stáhnou, umožní doplnit do podoby plnohodnotného dokladu a odeslat do cílové agendy.

KANCELÁŘ

  • Napojení na registr úpadců (záložka Internet v Adresáři firem) bylo upraveno podle aktuálních parametrů adresy této služby.
  • Pro rok 2025 byly aktualizovány sazby náhrad za použití soukromého osobního vozidla a motocyklu.
  • Aktualizován byl i číselník s cenami paliv a elektřiny pro výpočet náhrad.
  • Oba typy výstupů přiznání k DPPO za rok 2024 (sestava a hlavně XML) byly aktualizovány podle nových požadavků. Ty s sebou nesly i změnu deklarace tabulky, kam musely být přidány nově vykazované údaje.
  • Do programu byla zapracována aktualizace přiznání DPFO, v této souvislosti byly upraveny i některé kontroly a také operace Kopie.
  • Při ukládání DPFO byla délka hlavní činnosti (ve shodě s XML pro elektronické podání) omezena na 50 znaků - i v případě, že by z číselníku měl být převzat název delší.
  • Pro všechny zdravotní pojišťovny byly zapracovány příslušné varianty Přehledu za OSVČ. Kromě PDF výstupů bylo aktualizováno i generování datového souboru.
  • Tak jako Přehledy OSVČ pro zdravotní pojišťovny, byl aktualizován i Přehled OSVČ pro ČSSZ. Upravena byla data v agendě, výpočty, výstupy pro tisk i export XML pro elektronické podání.
  • Podobně jako v účetnictví, je pro neplátce DPH i v agendě Fakturace - Kancelář při importu dokladu ISDOC nyní tabulka DPH ignorována.

ÚČETNICTVÍ, FINANCE A ANALÝZY

  • V agendách Závazky a pohledávky, Účetní deník (PÚ) a Peněžní deník (DE) byla sjednocena práce s operacemi pro kopírování záznamů. Nyní je ve výklopné nabídce vždy dvojice "Jednoduchá kopie" (pro jeden záznam) a "Kopie s parametry" (s možností duplikovat více záznamů a hromadně nastavit vybrané hodnoty).
  • Pro účetní jednotky, které používají časové rozlišení na měsíční bázi, byla do evidence ZaP přidána operace, která umožňuje automatické generování příslušných záznamů podle požadovaného počtu opakování až do vyčerpání rozlišované částky.
  • Vzhledem k rozrůstajícímu se počtu operací v agendě ZaP bylo přikročeno k reorganizaci záložky Agenda v nástrojové liště (ribbon menu).
  • I do agendy ZaP + archiv byly přidány stejné vazby, jako byly připravené pro aktuální účetní období. Chyběla např. vazba na Neúčetní platby.
  • Kromě jednoduché kopie byla do peněžního deníku doplněna operace pro vytvoření storna dokladu.
  • Podobně, jako bylo dostupné již dříve v evidenci ZaP, byla i do Pokladny (v režimu PÚ i DE) doplněna možnost podle pořízeného záznamu založit drobný nebo dlouhodobý majetek.
  • I pro uživatele, kteří mají pro přenos z číselníku v nastavení vypnutou klávesovou zkratku Ctrl + Enter, byla v dávce do účetního deníku tato kombinace kláves zpřístupněna. Jejím použitím tak lze data z dávky snadno zaúčtovat do ÚD.
  • Vazby z účtového rozvrhu do agendy Účetní deník + archiv nyní při odskoku na odpovídající záznam otevírají pohled včetně minulých období (dříve pouze aktuální účetní deník). Podobně v režimu daňové evidence vazby ze sloupců PD do Peněžního deníku.
  • Z kontrol W229 (ÚD) a W234 (ZaP) "Pro zadanou firmu již existuje doklad se stejným variabilním a dalším symbolem" byly vypuštěny doklady, ve kterých žádná firma není zadaná.
  • V několika exportech pohledávek (CKM, CS, KB a RB) byl výstup názvu firmy omezen na 100 znaků. Delší názvy neumožňovaly soubor uložit.
  • Výsledovky za střediska, výkony a zakázky byly ošetřeny pro jednoznačné zpracování i v případě duplicitních záznamů v číselníku.
  • Do agendy Zpracování DPH byla zapracována kompletní podpora aktualizovaného tiskopisu Přiznání k dani z přidané hodnoty, kde přibyly řádky 14 a 48. Upraveny byly tiskové sestavy, výstupy do PDF a samozřejmě i XML. Zároveň byly procedury upgrade rozšířeny o doplnění nových řádků U14, P48 a P48K do číselníku Skupiny DPH. Použití těchto skupin zajistí výstup příslušných hodnot jak ve standardních "daňových" řádcích, tak v nových "statistických".
  • V agendě Zpracování DPH byly pro snazší kontrolu na záložku Daňové doklady proneseny částky odpovídající součtu tabulky DPH a také celkové částky dokladu (doposud pouze informace odpovídající kontrolnímu hlášení). Zároveň byly sloučeny hodnoty pro sníženou a druhou sníženou sazbu daně.
  • V souvislosti s novelou zákona o DPH byly upraveny také sestavy "Kontrola obratu", které nově již nepracují s "klouzavým" obdobím po sobě jdoucích 12 měsíců, ale s kalendářním rokem. Sledován je jak limit 2.000.000 pro povinné plátcovství DPH od 1. 1. následujícího roku, tak limit 2.536.500 pro plátcovství od následujícího dne.
  • Při přenosu daňové povinnosti DPH do evidence ZaP byla do dávky přidána nová operace umožňující přenést odpovídající záznam do Převodních příkazů. Podobná funkčnost byla přidána při přenosu závazku vyplývajícího ze zpracování OSS.
  • Do sestav Kontrolního hlášení byl pro zahraniční odběratele do sekcí A2 a A3 zapojen i kód státu z VAT_ID.
  • Všechny varianty sestavy Kniha analytické evidence prošly revizí a ve 12 z nich byl rozšířen výstup o označení dokladu.
  • Import dokladů ISDOC v ZaP byl pro neplátce upraven tak, že neplní tabulku DPH i přesto, že ji načítaný doklad obsahuje.
  • Import ISDOC byl vylepšen o podporu data splatnosti a variabilního symbolu pro některé nestandardní případy, kdy jsou tyto informace uložené v jiných, než očekávaných elementech.
  • Import z webové aplikace iDoklad byl doplněn o identifikaci a popis několika nových chybových stavů autorizace.
  • Pro uzavřené převodní příkazy bylo zakázáno spuštění operace "Naplnit".
  • Podobně, jako byla v agendě Bankovní výpisy již dříve dostupná možnost "Platba více ZaP" v režimu (podvojného) účetnictví, byla tato funkce přidána i do BV v režimu daňové evidence. Vzhledem k tomu, že se jedná o úplně jiný princip, nedochází k proúčtování pomocí interních dokladů, ale ke skutečnému rozdělení celkové platby. Informace o původní částce je zapsána do Poznámky k nově vzniklým rozděleným úhradám.
  • Úpravou prošel také průvodce importem bankovních výpisů (homebanking). V případě více používaných formátů je jejich seznam pro výběr nyní vždy setříděn podle názvu. Pokud si jej chceme uspořádat podle vlastního pořadí, lze názvům předřadit např. číslovky a tím seznam setřídit. Dále v případě, že je nastaveno, že se nemá používat číslo BV z výpisu, je možné jej v rámci importu zadat přímo v průvodci a není nutné před ním měnit hodnotu aktuálního čísla v číselníku.
  • Import souborů akceptace platebních karet KB byl upraven tak, že nyní ignoruje případné prázdné řádky na konci souboru a nesnaží se je načítat.
  • V rámci přihlášení k Everifin byl název omezen na 100 znaků, delší řetězec znemožňoval přihlášení.
  • V Importu z Everifin bylo upraveno chování při zapisování datumů (nyní se datum přebírá bez časové části). Dále byla upravena práce s variabilním resp. specifickým symbolem, které se nyní načítají korektně i v případě, že se rovnají, resp. jsou v přijímaných datech zapsány společně s jedinou příchozí hodnotou.
  • Editace parametrů účtované firmy, konkrétně data otevření účetních knih a data poslední datové uzávěrky, byla lépe zabezpečena proti špatně zadaným hodnotám a následně možnosti účtovat s "nedovoleným" datem.
  • Mezi zdroje, ve kterých lze v číselníku dokladových řad hledat vazby, byly zařazeny také záložky Zádržné a Časové rozlišení.
  • Zádržné a Časové rozlišení byly zapojeny také do sestavy "Hledej doklad" (v číselníku dokladových řad), pomocí které najdeme všechny výskyty parametricky zadaného označení dokladu.

MZDY

  • Jednou z největších novinek modulu Mzdy je zapracování inovovaného elektronického podání Oznámení zaměstnavatele o žádosti o dávku. V této souvislosti byla agenda Nepřítomnosti rozšířena o několik záložek, které odpovídají jednotlivým variantám NEMPRI. V závislosti na Druhu nepřítomnosti (resp. přiřazeného Typu) se potom aktivují příslušné údaje a také automaticky nastavuje potřebný XML výstup.
  • Od 1. 1. 2025 je pro zaměstnavatele zavedena třetí sazba sociálního pojištění, které je povinen odvádět za zaměstnance s rizikovým povoláním. V této souvislosti došlo k úpravě parametrů sociálního pojištění, kam byly doplněny potřebné nové hodnoty, a také k úpravě číselníku Kategorie pracovních poměrů. Zde byl původní příznak "Záchranář" nahrazen výklopným seznamem Typ poměru, kde máme na výběr Standardní / Záchranář / Rizikový s odkazem na příslušné parametry.
  • Aktualizace programu má zapracovanou novelu legislativy, která přinesla slevu na sociálním pojištění pro pracující důchodce. K jednotlivým zaměstnancům se evidence zadává podobně jako slevy za zkrácené úvazky v agendě Personalistika na záložce "Slevy na soc. pojištění", v měsíční mzdě ale fungují jinak. Zatímco slevy za zkrácené úvazky jsou uplatňovány na pojištění zaměstnavatele a ve mzdě jsou identifikovány pouze důvodem a příznakem uplatnění, slevy pro pracující důchodce jsou uplatněny přímo na pojištění zaměstnance, a tak jsou také ve mzdě vyčísleny. Kromě zohlednění při zpracování mzdy jsou tyto slevy promítnuty i do Přehledu vyměřovacích základů.
  • Mezi produkty spoření na stáří byla přidána také možnost pojištění dlouhodobé péče. Tato novinka je zapojena jak do Personalistiky, tak do Přípravy mezd, Měsíčních mezd a samozřejmě také do všech příslušných tiskových sestav. Co se týká přenosů do účetnictví, je zohledněna i v nich. V neposlední řadě potom vystupuje i v aktualizovaném Potvrzení o zdanitelných příjmech.
  • Pojištění dlouhodobé péče bylo zahrnuto také do celkových nezdanitelných částek v Ročním vyúčtování daně.
  • Další novinkou, která platí pro mzdy roku 2025, jsou dvě hranice osvobození benefitů poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnanci - zdravotní benefity do výše průměrné mzdy, ostatní benefity do výše 1/2 průměrné mzdy. Proto byly v Personalistice doplněny benefity o příslušný typ, který je následně přebírán i do mzdy na záložku Benefity mimo mzdu. Zároveň byly zapracovány dvě kontroly, které hlídají, zda pro příslušný typ benefitů nebyla překročena příslušná hranice. Evidované informace jsou následně propisovány do řady upravených sestav (nejen sestavy benefitů, ale i výplatní pásky, mzdové listy, rekapitulace pro ČSSZ atd.).
  • Do agendy exekuce byla zapracována elektronická komunikace s exekutory. První novou operací je Import exekučního příkazu", který se snaží v Personalistice dohledat příslušného zaměstnance a pro něj založit obdržený exekuční příkaz. Druhou operací je "Export součinnosti", která naopak podle příslušné spisové značky odešle exekutorovi požadované personální a mzdové údaje zaměstnance.
  • Pro zaměstnavatele, který vyplácí zaměstnancům mzdy v cizí měně, byla do agendy měsíčních mezd zapracována podpora přepočtu dobírky z Kč na jinou měnu. Přepočet je realizován podle kurzu posledního dne mzdového období, se stejným kurzem jsou potom přepočítávány i závazky vůči zaměstnancům přenášené do evidence ZaP. Základním předpokladem pro aktivaci celé funkčnosti je nastavení měny výplaty zaměstnance v Personalistice. Pokud měna vyplněná není, bude výplata standardně v Kč.
  • Do otevření agendy Měsíční mzdy byla zapracována kontrola, která testuje, zda všechny nepřítomnosti mají uzavřené rekapitulace za předcházející mzdové období. Tím se odhalí situace, kdy mzdy nebyly řádně uzavřeny závěrkou, ale k přepnutí mzdového období došlo (nesprávně) jen v parametrech.
  • Pro výpočet zálohové daně byla upravena hranice pro uplatnění vyšší sazby.
  • Aktualizovány byly hranice měsíčního a ročního příjmu parametrů pro uplatnění daňového zvýhodnění.
  • Nová verze aktualizuje také parametry pro výpočet sociálního pojištění.
  • Tak, jako byly aktualizovány všechny mzdové parametry, byla pro nový rok upravena i částka snížení vyměřovacího základu zdravotního pojištění pro invalidy.
  • Do parametrů pro náhrady mezd za DPN byly přidány nové výše denních maxim (ve všech 3 pásmech).
  • Aktualizovány byly i parametry sazby stravného - jak samotné stravné, tak částka vyplývající ze 70 % osvobození.
  • V parametrech byla přidána také nová výše příspěvku pro práci na dálku.
  • Vzhledem ke zrušení pojmu "Skupina prací" je v aktualizaci tento číselník vyprázdněn a bude obsahovat pouze výši minimální mzdy. Zároveň v něm ale byla prodloužena zkratka ze dvou na deset znaků, takže nyní v něm uživatelé mohou evidovat např. platové třídy a tarify.
  • Pro potřeby rozlišení v Oznámení zaměstnavatele o žádosti o dávku (NEMPRI) byl do druhů důchodů přidán nový sloupec s patřičnými identifikacemi (písmena, zkratky).
  • Parametry nezabavitelných částek byly rozšířeny o částky odměny a výdajů insolvenčního správce. Zároveň byla samozřejmě aktualizována hodnota nákladů na bydlení, životní minimum se pro rok 2025 neměnilo.
  • Ve vysvětlujících poznámkách číselníku Kategorie pracovních poměrů byly upravené texty podle aktuální legislativy platné k 1. 1. 2025.
  • Pro výpočet poměrné části měsíční mzdy, kdy zaměstnanecký poměr netrval celý kalendářní měsíc, se nyní vychází z hodinového a ne denního poměru. Pro nerovnoměrné rozvržení pracovní doby se jedná o přesnější způsob.
  • Mezi sestavy měsíčních mezd byl přidán výstup s odpracovanou dobou DPP, pomocí něhož můžeme za období a pracovní poměr zaměstnance snadno kontrolovat limit 300 hodin za rok.
  • Ze souhrnných výplatních pásek byla vypuštěna sekce uvádějící počet dní a hodin nepřítomností ve 3. pásmu. Při zpětném tisku pásek ji z principu není možné plnit korektně.
  • Operace Naplnění a Přepočet nároku v Kalkulačce dovolené byly doplněny o možnost zaškrtnout, že nechceme dopočítávat předpoklad do konce období, ale chceme zohledňovat pouze pořízené mzdy. Díky tomu můžeme snadno zjistit aktuální nárok vzniklý na základě doposud odpracované doby.
  • Nová podoba Přehledu o výši pojistného byla do DUELu zapracována i v podobě PDF formuláře.
  • V průvodci Výkaz příjmů DPP bylo potlačeno tlačítko "Opis vět" na stránkách, kde ještě není k dispozici seznam zaměstnanců.
  • V exportu pro MPSV - zaměstnávání cizinců byl upraven výstup adresy do XML, konkrétně písmeno z čísla orientačního je nyní umisťováno do samostatného elementu.
  • Načítání XML MPSV - Přehled příjmů bylo ošetřeno proti importu souborů s neodpovídající strukturou.
  • V souvislosti se zrušením pojmu "Domácký zaměstnanec" je v nově založených firmách již nedostupný kód "L" pro ELDP. V upgradovaných firmách zůstává zachovaný, ovšem zaměstnavatelé by měli příslušné zaměstnance přihlásit k nemocenskému pojištění a kód ELDP změnit na odpovídající nový.
  • Operace pro naplnění ELDP byla vylepšena o rozpoznávání a "křížkování" měsíců, v nichž po celou doby trvalo neplacené volno.
  • Zejména pro případy, kdy zaměstnanec mění povahu zaměstnání z jiného, než malého rozsahu, na zaměstnání malého rozsahu, bylo do Personalistiky na záložku Tiskopisy přidáno Datum pojištění. Pokud je vyplněno, použije se pro ONZ (v PDF i XML) toto datum, pokud ne, tak se použije stávající logika.
  • Do agendy "Uzávěrka mezd" byla zapojena řada sestav, pomocí kterých lze mzdy před uzavřením ještě zkontrolovat. Nabídka z velké části kopíruje sestavy, které jsou dostupné v agendě Měsíční mzdy.
  • Mezi tiskové výstupy v agendě Nepřítomnosti byl přidán "Seznam nepřítomností hodinově se součty".
  • V několika sestavách nepřítomností, které mohou sloužit jako podklady pro mzdové listy, byla vypojena kumulace více pracovních poměrů do jednoho zaměstnance, nyní je výstup za každý pracovní poměr samostatně.
  • V sestavách seznamů a opisů mezd nepřítomností bylo změněno třídění ze zkratek zaměstnanců na jejich příjmení.
  • Záznamy v tiskových sestavách Nepřítomností podle druhů a podle pracovníků jsou nově navíc setříděné ještě podle data nepřítomnosti.
  • Protože elektronická komunikace NEMPRI zahrnuje i otcovskou poporodní péči, byla ze sestav agendy Nepřítomnosti vypuštěna celá sekce OPP. Případná potřeba tisku se nyní řeší sestavou Oznámení zaměstnavatele o žádosti o dávku.
  • Agenda Nepřítomnosti byla rozšířena o Poznámky ve formě volných textů.
  • Od 1. 1. 2025 (přesněji řečeno pro mzdy vyplácené po 1. 1. 2025, tedy již za prosinec 2024) lze při výpočtu exekučních srážek uplatnit vyživovanou osobu typu manžel / manželka jen za specifických podmínek, jako jsou přiznání starobního, sirotčího nebo invalidního důchodu II. popř. 111. stupně. Proto jsme do upgrade dat za pomoci omezení "Datum do" zapracovali automatické skončení uplatňování k 31. 12. 2024. Po převodu je nezbytné v agendě Exekuce vyživované osoby zkontrolovat, a pokud i v novém roce trvá možnost uplatnění, lze "Datum do" vyprázdnit a tím ukončení zrušit.
  • V exekucích a insolvencích byla upřesněna podmínka kontroly W811 sledující datum nabytí právní moci, aktuální mzdové období a existenci splátek.
  • V měsíčních mzdách byla z hlášení o ukončených exekucích v rámci operace Uplatnit exekuce a insolvence vypuštěna kontrola na výživné s měsíční splátkou. Zároveň byla informace z Popisu nahrazena Spisovou značkou.
  • V XML Potvrzení žádosti o důchod byl v sekci pro exekuce upřednostněn výstup spisové značky před popisem.
  • Mezi kontroly záznamů měsíčních mezd bylo přidáno prověřování, zda splátky zadané v exekucích odpovídají srážkám, které jsou evidovány ve mzdě. Stejně tak se samostatnou kontrolou testují i insolvence.
  • Tak jako další tiskopisy, bylo aktualizováno i Potvrzení o zdanitelných příjmech. Zde (po konzultaci s MF) upozorňujeme na nemožnost automatického rozpisu příspěvků do jednotlivých produktů na stáří při překročení limitu osvobození pro zaměstnance a nutnost rozhodnutí zaměstnavatele, jakým způsobem úhrn 50.000 rozdělit. Toto je důležité při případném předčasném ukončení smlouvy a (při nesplnění podmínek) povinném dodanění osvobozených příspěvků. Problematický stav je v PDF indikován hvězdičkou a vysvětlujícím textem.
  • Stejně jako standardní Potvrzení o zdanitelných příjmech byl do programu zapracován i nový vzor Potvrzení o zdanitelných příjmech DPP.
  • Do sestav Potvrzení o příjmech (3x) a Podklady pro doklad o výši příjmů byl zapracován výstup razítka, které je (podobně jako ve fakturaci) uloženo v podobě obrázku v parametrech firmy.
  • Aktualizován byl také tiskopis Žádost o zúčtování záloh.
  • Do upgrade byl zapracován nový vzor tiskopisu Výpočet daně a daňového zvýhodnění, oproti minulé verzi obsahuje poměrně dost změn.
  • Do programu byla zapracována nová verze tiskopisů Vyúčtování zálohové daně a Vyúčtování srážkové daně.
  • V Personalistice a RVD byly aktualizovány i tiskopisy Potvrzení zaměstnavatele pro druhého z poplatníků.
  • Mezi jinými byl aktualizován i tiskopis Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti.
  • Do nové verze programu DUEL byla provedena příprava k operacím pro založení a kontrolu nepřítomností vyplývajících z dávek nemocenského pojištění. Následovat bude kompletní funkčnost elektronické výměny informací DZNP.

SKLADY, MALOOBCHOD A E-SHOPY

  • Do všech agend modulu Sklad byla doplněna možnost nastavit, jak se mají chovat vzhledem k porušování časové posloupnosti. Nastavení je umístěno do seznamu skladů (podobně jako nastavení výdejů do mínusu), kde si můžeme určit, zda při uzavírání dokladu má být porušování časové posloupnosti ignorováno, zakázáno nebo zda na něj upozornit, ale doklad uzavřít umožnit.
  • V katalogu položek byly přidány dva nové filtry - položky, které jsou umístěny na konkrétním skladu, a položky, které naopak na žádném skladu zařazeny nejsou.
  • Do procedury pro uzavírání dokladů skladové fakturace byla zapojena funkčnost umožňující individuální modifikace tohoto procesu. Lze tak nejenom reagovat na určité stavy dokladu a podle nich řídit generování pohybů atd., ale také zapisovat do dalších evidencí nebo dokonce i externích programů.
  • Do kopie Nabídek bylo zahrnuto i kopírování údaje Poptávka, doposud se předpokládalo jeho nové plnění a proto byl prázdněn.
  • Do sestav nabídek v agendě Objednávky přijaté byl k jednotlivým položkám doplněn také výstup údaje Popis.
  • V agendě Objednávky vystavené byla přidána operace pro přenos dokladu do agendy Skladových operací. Nyní tak můžeme např. snadno naskladnit zboží bez nutnosti používat agendu Příjemek.
  • Do generování faktur z přijatých objednávek a ze skladových nabídek bylo zohledněno nastavení postfixu variabilního symbolu podle dokladové řady.
  • V agendě Výroba byla vylepšena editace položek, které jsou předgenerované na základě výrobního listu. Za určitých okolností je tabulka schopna nabídnout automatické přepočty množství a cen jak na položkách vydávaných, tak na položkách přijímaných. Po potvrzení dialogového okno se kurzor již nepřesouvá na další řádek a umožní tak případnou další korekci - doplnění šarží apod. Zároveň s tím byl v operaci "Kontrola šarží" vyřešen zbytečný dotaz na přepočet.
  • V případech, kdy je příjemka evidována v cizí měně a není vyplněno datum vystavení související faktury, je nyní pro kurz přednostně použita hodnota z archivu kurzů podle data příjemky. Až pokud není dostupná, tak se použije základní kurz z číselníku měn.
  • Pro rychlé spuštění přes klávesovou zkratku Ctrl + G byly k agendě Parametry kódů doplněny aliasy "EAN", "Čárové kódy" a "Parametry čárových kódů".

MAJETEK

  • V algoritmu generování dokladu převodu pořizovací ceny při vyřazení majetku byly zohledněny případné poskytnuté dotace.
  • Do evidence drobného majetku byl přidán příznak Aktivní. Následně bylo toto nastavení promítnuto do všech klíčových sestav, které s drobným majetkem pracují.
  • Do sestav drobného majetku s EAN kódy bylo zapojeno přebírání inventárního označení a upraven výstup čárových kódů tak, aby podporovaly nejenom EAN13, ale i EAN8.

ŽIVÉ FIRMY - DATABANKA ČESKÝCH FIREM

  • Nová data z databáze firmy Databox s.r.o. (www.zivefirmy.cz) obsahují 360.607 firem a institucí zařazených do 952 oborů a podoborů pro snadné třídění a vyhledávání. Databáze dále obsahuje 438.716 e-mailů, 561.727 telefonních čísel a 358.631 mobilních čísel.