|
GDPR
– Obecné nařízení na ochranu osobních údajů má za cíl zajistit
vyšší ochranu dat fyzických osob. Tento předpis se týká všech
subjektů, které data FO shromažďují nebo zpracovávají, obecně
všech, kdo s nimi mohou přijít do styku. GDPR míří tedy na instituce,
firmy ale i jednotlivce, kteří zacházejí s údaji například svých
zaměstnanců, zákazníků či dodavatelů.
Připravenost na GDPR je otázkou celé firmy a dotýká se mnoha
procesů v ní. Oblast IT je pouze jednou z částí, které je třeba
řešit, ale kvalitní software je samozřejmě základ.
Princip fungování GDPR v programu DUEL a agendy
k jejich nastavení
Bezpečnost
- program DUEL využívá nejmodernější technologie MS SQL zajišťující
opravdu vysokou ochranu dat. Zabezpečení přístupu k databázím
heslem, podpora doménových účtů a souborová nečitelnost jsou
základními prvky, kterých využíváme (Správce profilů).
Samotná aplikace potom disponuje vlastní správou uživatelských
účtů a hesel (agenda
Uživatelé), která jsou uložena v jednosměrně šifrované
podobě znemožňující zpětné přečtení. Náš vlastní formát zálohy
neumožňuje obnovu dat mimo aplikaci a neautorizované obnovení
dat dokonce automaticky provede GDPR výmaz všech osobních
údajů (agenda
Zálohování dat).
Omezení
přístupu - pomocí uživatelských účtů a přístupových
práv lze nadefinovat, do jakých profilů, databází firem a
agend má obsluha přístup, co zde může dělat a jaké operace
spouštět. Využitím vstupních (pevných) filtrů lze potom pro
uživatele omezit množinu viditelných záznamů. Tiskové sestavy
lze snadno personalizovat, znepřístupnit nebo dokonce odebrat.
Analýza
bezpečnostních incidentů - všechny záznamy jsou automaticky
opatřeny podpisem uživatele, který je vytvořil, a podpisem
uživatele, který je jako poslední upravil. Ukládány jsou zároveň
také informace o datu a času vytvoření a změny. Volitelně
lze v jednotlivých firmách zapnout logování akcí zpracování
dat (otevření agend, spouštění sestav, zobrazení a tisk sestav,
exporty dat...), což může sloužit jako podklady pro záznamy
o zpracování nebo jako „důkazní materiál“ při vyšetřování
úniku nebo zneužití dat.
Právo
na informovanost - pomocí několika speciálně připravených
tiskových sestav lze každému subjektu snadno odpovědět na
otázku, jaká osobní data o něm evidujeme a ve kterých agendách
je odkaz na něj použitý (agendy
Adresář firem a Adresář
osob).
Právo
na opravu / na aktuálnost údajů - vzhledem k centrální
evidenci osobních údajů v adresáři firem a adresáři osob je
zajištěno, že provedené změny se automaticky propíší na všechna
místa, kde je odkaz na daný subjekt použitý (související agendy,
tiskové sestavy).
Časová
minimalizace - aby nebyly osobní údaje shromažďovány
déle, než je nezbytně nutné, případně pro zodpovědné posouzení
požadavku některé osoby na výmaz, jsou v adresáři firem a
adresáři osob připravené sestavy, které prohledají všechny
agendy, kde je subjekt evidován, a pro každou z nich vypíší
záznam s nejvyšším datem (agendy
Adresář firem a Adresář
osob).
Právo
být zapomenut / právo na výmaz - pomocí operací speciálně
určených pro tzv. GDPR výmaz lze snadno vyprázdnit všechny
osobní údaje subjektu – nejen identifikační a adresní, ale
i informace v souvisejících evidencích (bankovní účty, kategorie,
dokumenty, média...). Jestliže se navíc jedná o osobu, kterou
evidujeme v personalistice, výmaz se provede i tam, opět včetně
všech detailů. Díky anonymizovanému seznamu vymazaných subjektů
jsou GDPR výmazy automaticky provedeny i při obnově dat ze
zálohy (operace GDPR
výmaz v Adresáři firem
a Adresáři osob).
Právo
na přenositelnost údajů - ačkoli není jednotně definován
„strukturovaný, obecně použitelný a strojově čitelný“ formát,
ve kterém bychom měli subjektu poskytnout informace, které
o něm evidujeme, předpokládá se použitelnost XML nebo CSV.
Ve všech agendách a tabulkách programu DUEL je k dispozici
sada exportů, mimo jiné do CSV, které umožní toto právo naplnit
().
|
Obsah
stránky:
|