Agenda Objednávky
slouží k pořizování, tisku a evidenci objednávek.
Pro jejich rychlejší naplňování je v modulu Kancelář připraven číselník položek dokladů, který nahrazuje seznam zboží na skladě a současně nevyžaduje evidenci skladovaného množství.
|
Obsah stránky: |
Objednávka...
Základní identifikační údaje objednávky - datum, dodavatel, označení dokladu.
Popis...
Oddíl s doplňujícími údaji, jako jsou dopravní a dodací dispozice, měna a kurz.
Platební podmínky – údaj z s podporou číselníku Platební podmínky.
Dopravní dispozice – údaj z s podporou číselníku Dopravní dispozice.
Termín dodání - kombinovaný údaj datumu (pro zadávání můžeme využít podporu editoru pro datum) a textového údaje pro doplňující informaci (s podporu číselníku Texty popisů).
Měna - údaj z číselníku Měny. Rozhoduje, zda se doklad bude zpracovávat jako "cizoměnový".
Kurz - hodnota kurzu cizí měny vzhledem ke Kč.
Tabulka DPH...
Tabulka DPH obsahuje údaje, které jsou napočítávány z položek. Sazby DPH se vztahují k datu vystavení dokladu.
Ceny s daní - zaškrtávátko ovlivňující způsob plnění tabulky DPH a výpočtu celkové ceny.
Bez daně, DPH a Celkem napočtené z položek dokladu
Celkem - celková částka.
Tip Objednávka umožňuje plátcům DPH zadávání cen s i bez DPH. Je-li v objednávce nastaveno Ceny s daní, program považuje zadané jednotkové ceny za ceny s daní. Výpočet DPH pak probíhá v souladu se zákonem o DPH "shora" pomocí zaokrouhleného koeficientu. V opačném případě program považuje zadané jednotkové ceny za ceny bez daně a výpočet DPH probíhá "zdola" odpovídajícím procentem sazby.
Členění...
Oddíl Členění obsahuje údaje, pomocí kterých můžeme přiřadit dokladu vztah ke středisku, výkonu a zakázce. Tyto údaje se přenáší mezi agendami až do účetního deníku a umožňují tak tvorbu výběrů, filtrů, sestav a přehledů podle členění.
Aktuální stav......
Aktuální stav daného dokladu – zda byla objednávka odeslaná a zda je vyřízená.
Objednáno - informace o provedení objednávky (byla-li objednávka odeslána dodavateli).
Vyřízeno - informace o tom, zda byla aktuální objednávka vyřízena.
Ukončeno - údaj lze použít při filtrování pohledu na tabulku objednávek. Pro přehlednost lze nastavit viditelnost pouze dosud neukončených objednávek.
Kromě seznamu zpracovávaných dokladů může agenda obsahovat doplňující údaje, které jsou zobrazeny na tzv. záložkách. Některé záložky slouží k zadání více údajů (např. Položky - faktur, objednávek apod.), některé k zadání jednoho údaje (např. Poznámka), další mohou zobrazovat přehled vypočítaných hodnot.
Tip Přepínání mezi záložkami je možné klávesovou zkratkou Alt+číslo (číslo/diakritické znaky na písmenkové části klávesnice). Tak se přepneme přímo na konkrétní záložku. Cyklické přepínání je pomocí klávesové zkratky Ctrl+Tab resp. Ctrl+Shift+Tab zpětně.
1. Záložka
Seznam všech zadaných dokladů. V tabulkové podobě jsou zobrazené evidované údaje.
2. Položky
Evidence položek v aktuální objednávce. Podle zadaných cen jsou počítány hodnoty do hlavičky (hlavního formuláře) objednávky.
Přepneme se na záložku 2. Položky.
Do tabulky založíme nový záznam.
Z číselníku Položky dokladů vybereme požadovanou položku. Pokud položka, kterou zadáváme, není v číselníku, musíme všechny hodnoty zadat ručně.
Doplníme množství, potvrdíme jednotku a potvrdíme jednotkovou cenu. Program dopočítá cenu Celkem.
Potvrdíme sazbu DPH.
Pokud vyřizujeme částečně dodané množství, doplníme počet vyřízených jednotek.
Můžeme evidovat středisko, výkon i zakázku (i rozdílné než jsou v hlavičce dokladu).
Podle potřeby vyplníme Popis.
Novou položku uložíme.
3. Poznámka
Zde je možné pořizovat poznámky a komentáře vztahující se k dokladu. Délka textu není omezena. Poznámky je možné kdykoli tisknout.
4. Text nad
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách dokladů nad seznamem položek.
5. Text pod
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách dokladů pod seznamem položek.
Tip Doprovodné volné texty uváděné v dokladech zadáme do záložky Poznámka, Text nad nebo Text pod. K tomuto účelu můžeme použít vazbu do číselníku Volné texty (odskok přes Ctrl+NumPlus) a připravené texty si pomocí Ctrl+Enter přeneseme. Pomocí Ctrl+Shift+Enter nový text připojíme za text stávající.
Pořadí - otevře Průvodce pro změnu pořadí položek.
Kopie - vytvoří v tabulce kopii záznamu, na kterém je kurzor a to včetně údajů v Položkách.
Tiskové sestavy obsahují seznamy a přehledy, vlastní formuláře objednávek a navíc možnosti tisku adres na štítky.
Adresář firem, Doklady, Platební podmínky, Dopravní dispozice, Položky dokladů, Změna pořadí položek