Jak se sklady účtují
Účtování skladů je činnost, která zahrnuje účtování přijatých a vydaných faktur, respektive jejich pořizování a přenos do účetnictví, případně i účtování o jednotlivých pohybech ve skladech (příjemky a výdejky). Účtování můžeme provádět dvěma způsoby: metodou A nebo B. Nastavení vybrané metody účtování provedeme v Parametrech každého skladu změnou údaje Metoda.
Účtování skladu metodou A
Faktury přijaté – účtují se na tzv. kalkulační účty (typicky 131/321)
Faktury vydané - účtují se přímo na výnosové účty (typicky 311/604)
Příjemky – po zkumulování všech souvisejících nákladů na kalkulačním účtu se tento účet nuluje ve prospěch účtu evidované zásoby (např. zboží 132/131)
Výdejky – výdej ovlivňuje nákladové účty (výdej zboží 504/132)
Účtování skladu metodou B
Faktury přijaté – účtují se přímo na nákladové účty (typicky 504/321)
Faktury vydané - účtují se přímo na výnosové účty (typicky 311/604)
Příjemky – neúčtují se, evidence příjmů probíhá pouze na úrovni skladové evidence, účetnictví tyto pohyby nezachytí
Výdejky – neúčtují se, evidence výdajů probíhá pouze na úrovni skladové evidence, účetnictví tyto pohyby nezachytí.
Při použití metody A můžeme také zvolit způsob účtování příjemek a výdejek. U každého skladu můžeme nastavit, zda se budou skladové pohyby účtovat po dokladech nebo po druzích pohybů.
Po dokladech – v tomto případě probíhá účtování o každém dokladu (příjemce nebo výdejce) samostatně.
Po druzích pohybů – v tomto případě program vytvoří účetní záznamy kumulující jednotlivé druhy pohybu.
Účtování přijatých a vystavených faktur provedeme pomocí operace Zaúčtovat do ÚD přímo v otevřeném agendě Příjemky a Fakturace.
Zaúčtování příjemek a výdejek provedeme v agendě Seznam skladů spuštěním operace Zaúčtovat do ÚD. Účtování proběhne vždy na skladě, na kterém je v okamžiku spuštění operace umístěn kurzor.
Zaúčtování pohybů se provádí na souvztažnosti uvedené v číselníku Druhy pohybů (viz kapitola Jak pracují druhy pohybů).
Příjmy i výdaje lze v rámci účetnictví členit také na Střediska, Výkony a Zakázky. Členění zajistíme naplněním těchto informací do hlavičky Příjemky nebo Faktury. Zde zadáme například zakázku, pro kterou je zboží nakupováno. Toto členění se projeví nejen ve skladu, ale přenese se u do účetního deníku, kde můžeme tisknout výkazy a sestavy pro vyhodnocení stavu jednotlivých zakázek.
Ostatní pracovní postupy
Jak se sklady účtují.
Jak se sklady uzavírají (datová a skladová uzávěrka a jejich návraty).
Související témata