Dokladové řady a nové účetní období
Nové účetní období obvykle začínáme s novou číselnou řadou dokladů. Zdánlivě nejjednodušším řešením je změnit Aktuální číslo každé dokladové řady a pokračovat bez dalších změn v účtování. Vzhledem k tomu, že program udržuje vazby mezi doklady a dokladovou řadou, nastane situace, kdy jsou v rámci dokladové řady ve Vazbách zobrazovány i doklady minulých účetních období. Toto chování obvykle nebrání žádné další účetní operaci.
Před započetím doporučujeme shlédnout videonávod v tématu Výhody a nevýhody různého označování dokladů.
Pokud chceme provést oddělení dokladových řad jednotlivých let, postupujeme takto:
V číselníku dokladů vytvořte kopii dokladové řady.
V nové dokladové řadě ponechte stejné označení např. P – pokladna (viz obrázek) a upravte popis a postfix.
Počáteční stavy zadejte ručně dle skutečnosti.
Po ukončení práce s původní dokladovou řadou (po vyřešení všech účetních případů starého účetního období) ji označíme jako neaktivní – zrušíme označení Aktivní.
Pro doklady nového období budeme používat výhradně novou dokladovou řadu. Přestože je označení stejné, budou nové doklady viditelné v záložce Vazby pouze u této dokladové řady.
Dále je nutné v Parametrech firmy (v sekcích Účetnictví, Finance, Kancelář, Mzdy a Majetek) a v Seznamu kas změnit původní dokladové řady na nově založené.
Původní dokladovou řadu ponechte v číselníku, neboť v archivech stále existují doklady s vazbou na tuto řadu. Smazáním dokladové řady by došlo k porušení vazeb mezi agendami (např. Účetní deník, Závazky a pohledávky) a číselníkem Doklady. Aby se nenabízela pro použití v programu nastavíme jí příznak Aktivní na NE.
Ostatní pracovní postupy
Dokladové řady a nové účetní období.
Související témata