Doklad o použití
Doklad o použití je daňový doklad, který musíme vystavit, pokud použijeme hmotný majetek či poskytneme službu pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností (například osobní spotřeba či darování). Doklad vystavíme nejpozději do 15 dnů od dne uskutečnění zdanitelného plnění. Doklad pořídíme do peněžního deníku tak, abychom dodrželi požadavky na jeho náležitosti dle zákona o DPH.
Pro přesunutí nákladů i DPH v rámci dvou dokladů (daňového i nedaňového) v peněžním deníku můžeme postupovat takto:
1. Doklady pořídíme manuálně přímo do Peněžního deníku. Zadáme datum vystavení, doklad a jeho číslo (pro doklady o použití doporučujeme vytvořit si zvláštní dokladovou řadu). Do popisu zadáme předmět plnění. Do firmy uvedeme svou firmu.
První doklad bude mít podobu storna, to znamená, že bude použit Druh peněžní operace s přiřazeným sloupcem výdajů s vlivem na zisk. Částky v daňové tabulce budou mít záporná znaménka. Do daňové tabulky doplníme stejnou Skupinu DPH, jaká byla použita v původním dokladu!
Druhý doklad bude obsahovat druh peněžní operace s přiřazeným sloupcem výdajů bez vlivu na zisk. Daňová tabulka zůstane prázdná (včetně skupiny a data DPH). Částka celkem bude součtem základu daně a daně odečtené v předešlém dokladu.
Oba doklady mohou mít stejné číslo.
Příklad
Doklad |
Druh |
Sloupec PD |
Sk.DPH |
Bez daně |
DPH |
Celkem |
i151/2012 |
NZ |
013 |
P |
-300 |
-60 |
-360 |
i151/2012 |
OS |
026 |
|
|
|
-360 |
Ostatní pracovní postupy
Jak pořídit doklad o použití.
Jak přenést daňovou povinnost/nadměrný odpočet do Závazků a pohledávek.
Související témata
Zpracování DPH, Peněžníí deník, Závazky a pohledávky DE, Pomocná evidence DPH DE