Agenda Inventury slouží ke zjištění stavu skladových zásob ke zvolenému datu (např. měsíční, čtvrtletní nebo roční závěrka), k uvedení skutečných stavů v případě rozdílu a ke zpracování vypočteného inventarizačního rozdílu. Po uzavření dokladu inventury dojde k vygenerování příslušných pohybů (manka a přebytky). Správnost následného účtování jednotlivých položek inventury zajistí naplněný údaj Pohyb. Provedení inventury je podle § 30 zákona 563/1991 Sb., o Účetnictví povinné pro každou účetní jednotku a je nutné provést ji alespoň jednou za účetní období. Tip Před provedením inventury doporučujeme všechny rozpracované doklady zkontrolovat a uzavřít. Uzavřením dokladů dojde k vygenerování příslušných skladových pohybů, které ovlivní stav položek na skladě. Další příjmové nebo výdejové doklady by měly být zadávány až po dokončení a uzavření inventurního záznamu. |
Obsah stránky: |
Inventura...
Základní identifikační údaje inventurního dokladu.
Datum - datum provedení inventury. K tomuto datu budou vygenerovány příslušné skladové pohyby. Pro zadávání můžeme využít podporu editoru pro datum.
Doklad - údaj z číselníku Doklady - jednoznačné označení řady pořizovaného záznamu.
Číslo dokladu - pořadové číslo v rámci dokladové řady (může být nastaveno jeho automatické zvyšování).
Postfix dokladu - doplňkový údaj k pořizovanému číslu, většinou letopočet (např. 2011, 2012), který odlišuje stejná čísla dokladů z různých období.
Popis - doplňující popis inventury. Textový údaj s podporu číselníku Texty popisů.
Ceny s daní - příznak, zda jsou ceny na položkách dokladu včetně DPH nebo bez.
Rekapitulace...
Tabulka obsahuje údaje, které jsou napočítávány z položek dokladu.
Evidované Množství a Skladová cena.
Skutečně zjištěné Množství a Skladová cena..
Rozdíl v Množství a Skladové ceně celkem mezi evidovaným a skutečně zjištěným množstvím. Pokud je skladová cena celkem kladná, vznikl nám přebytek, při záporu se jedná o manko.
Členění...
Oddíl Členění obsahuje údaje, pomocí kterých můžeme přiřadit dokladu vztah ke středisku, výkonu a zakázce. Tyto údaje se přenáší mezi agendami až do účetního deníku a umožňují tak tvorbu výběrů, filtrů, sestav a přehledů podle členění.
Aktuální stav...
ukazatel uzavřenosti inventurního dokladu.
Uzavřen - příznak, zda byl doklad uzavřen. Uzavřením dokladu dojde k vygenerování skladových pohybů a tím tedy i k samotnému pohybu na skladě.
Kromě seznamu zpracovávaných dokladů může agenda obsahovat doplňující údaje, které jsou zobrazeny na tzv. záložkách. Některé záložky slouží k zadání více údajů (např. Položky - faktur, objednávek apod.), některé k zadání jednoho údaje (např. Poznámka), další mohou zobrazovat přehled vypočítaných hodnot.
Tip Přepínání mezi záložkami je možné klávesovou zkratkou Alt+číslo (číslo/diakritické znaky na písmenkové části klávesnice). Tak se přepneme přímo na konkrétní záložku. Cyklické přepínání je pomocí klávesové zkratky Ctrl+Tab resp. Ctrl+Shift+Tab zpětně.
1. Seznam dokladů inventury
Seznam všech pořízených dokladů inventur. V tabulkové podobě jsou zobrazené evidované údaje.
2. Položky
Evidence položek v aktuálním dokladu. Podle zadaných cen a množství jsou počítány hodnoty do hlavičky (hlavního formuláře). Údaje, které plníme k položkám lze změnit pomocí pravého tlačítka myši a volby Rozložení. Zde vybereme rozložení, které je podstatné pro naši práci.
Přepneme se na záložku 2. Položky.
Založíme nový záznam.
Z číselníků vybereme Sklad a Položku.
Evidujeme-li zvolíme šarži nebo výrobní číslo.
Program podle zadaného data inventury v hlavičce dokladu nabídne Evidované množství s Evidovanou jednotkovou částkou a Evidováno celkem.
Zadáme Skutečné množství se Skutečnou jednotkovou částkou a potvrdíme vypočítanou Skutečnou částku celkem.
Potvrdíme sazbu DPH a podle přebytku či manka programem vygenerovaný Pohyb.
Můžeme evidovat středisko, výkon i zakázku (i rozdílné než jsou v hlavičce dokladu).
Nový záznam uložíme.
3. Poznámka
Zde je možné pořizovat poznámky a komentáře vztahující se k dokladu. Délka textu není omezena. Poznámky je možné kdykoli tisknout.
Tip Doprovodné volné texty uváděné v dokladech zadáme do záložky Poznámka. K tomuto účelu můžeme použít vazbu do číselníku Volné texty (odskok přes Ctrl+NumPlus) a připravené texty si pomocí Ctrl+Enter přeneseme. Pomocí Ctrl+Shift+Enter nový text připojíme za text stávající.
4. Vazby
Pomocí záložky Vazby je možné velmi snadno zkontrolovat související doklady v ostatních agendách.
5. Dokumenty
Na záložce Dokumenty ze evidovat libovolné dokumenty v souborové podobě, které se týkají aktuálního záznamu.
6. Média
Záložka Média umožňuje připojit libovolné obrázky či soubory s jiným obsahem. První v pořadí se zobrazí ve formuláři.
Agenda Inventury disponuje operacemi pro zjednodušení naší práce. Každá operace obsahuje na ikoně informaci o klávesové zkratce, jež tuto operaci vyvolá bez nutnosti „klikání“ myši.
Uzavřít - tato operace uzavře doklad. Uzavření dokladu vygeneruje příslušné skladové pohyby a tím tedy ovlivní stav skladu. Uzavřený doklad není možné editovat.
Otevřít - tato operace otevře doklad. Otevření dokladu smaže příslušné skladové pohyby a tím tedy ovlivní stav skladu. Otevřený doklad je možné editovat.
Naplnění - otevře dialogové okno pro hromadné naplnění položek inventurního dokladu. Aby bylo možné inventuru naplnit, musí být doklad otevřen. Opakovaným spuštěním operace je možné doplňovat další položky.
Pořadí položek - otevře průvodce pro změnu pořadí položek. Aby bylo možné pořadí změnit, musí být inventura otevřena a samozřejmě musí obsahovat více, než jednu položku.
Kumulace položek - sloučí stejné položky inventury do jednoho řádku. Aby ke sloučení došlo, musí mít položky stejné označení, sklad, jednotku a cenu za měrnou jednotku. Kumulaci lze provést pouze u dosud neuzavřené inventury.
Tiskové sestavy obsahují přehledy inventur, inventurní soupisy i kontroly duplicit a položek vhodných ke kumulaci, se zohledněním šarží a výrobních čísel..
Seznam skladů, Položky na skladě, Druhy pohybů, Skladové pohyby