eNeschopenky – od 1. ledna 2020 platí pro lékaře povinnost vystavovat doklady o dočasné pracovní neschopnosti v elektronické podobě, tzv. eNeschopenky. Zaměstnavatelé budou informace o vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti přijímat výhradně elektronicky. K dispozici jsou dva způsoby komunikace.
V obou případech musíme provést naši identifikaci prostřednictvím portálu ČSSZ. |
Obsah stránky: |
Administrativní a technické přípravné úkony pro Import XML z datové schránky
Přihlásíme na ePortál ČSSZ.
Vybereme volbu Datová schránka a klikneme na tlačítko Přihlásit se >.
Na další stránce zadáme přihlašovací údaje Uživatelské jméno a Heslo, které používáme do datové schránky a klikneme na tlačítko Přihlásit se.
Tlačítkem Souhlasím potvrdíme souhlas s předáním informací.
Po zpracování požadavku na úrovni datové schránky budeme přesměrování zpět na ePortál ČSSZ, kde vyplníme Žádost o zasílání informací o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců.
Vyplníme elektronický tiskopis a rovnou jej elektronicky odešleme. Ve formuláři uvedeme kromě identifikačních údajů Variabilní symbol zaměstnavatele a identifikátor datové schránky.
Poznámka Ke každému VS je možné nastavit zasílání nofitikací do jedné nebo více datových schránek (vhodné zejména tehdy, je-li zpracování mezd řešeno účetní kanceláří), případně na jednu nebo více e-mailových adres (na e-mail je kvůli ochraně osobních údajů zasílána pouze informace, že u některého zaměstnance došlo ke změně s odkazem na použití služby ePortálu).
Administrativní a technické přípravné úkony pro Stahování prostřednictvím rozhraní APEP
Přihlásíme na ePortál ČSSZ a provedeme svou elektronickou identifikaci.
Zaregistrujeme se k využívání nového typu e-Podání DZDPN (nebo pomocí tiskopisu Sdělení zaměstnavatele o pověření zaměstnanců můžeme pověřit některého ze zaměstnanců).
Musíme se zaregistrovat také k nové službě Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti - HZUPN. Pokud jsme už však registrování ke službě NEMPRI pro elektronické odesílání Příloh k žádosti o dávku, zaregistruje nás ČSSZ k hlášení zaměstnavatele automaticky.
Pro elektronickou komunikaci s portálem ČSSZ prostřednictvím ePodání byly dosud potřebné tyto certifikáty:
kvalifikovaný, podpisový certifikát na jméno uživatele, který byl zaměstnavatelem pověřen k elektronické komunikaci s portálem ČSSZ (slouží k elektronickému podpisu údajů odesílaného podání)
šifrovací certifikát ČSSZ (slouží k zašifrování údajů odesílaného podání a dodáváme ho spolu s DUELEM)
Nově si musíme pořídit a nainstalovat třetí certifikát:
komerční certifikát, kterým bude šifrovaná návratová datová věta eNeschopenek.
Poznámka Dle vyjádření ČSSZ ze dne 18.12.2019 budou v budoucnu akceptovány pouze komerční šifrovací certifikáty následujících tří českých certifikačních autorit, kvalifikovaných poskytovatelů certifikačních služeb (zdroj MV ČR): První certifikační autorita, a.s. (I.CA), Česká pošta, s.p. (PostSignum) a eIdentity a.s. (QCA). Doporučujeme tedy zažádat o komerční certifikát u některého z výše uvedených poskytovatelů.
Import XML z datové schránky
Z datové schránky stáhneme XML soubory eNeschopenek.
Otevřeme agendu Nepřítomnosti nebo eNeschopenky.
Spustíme operaci Import eNeschopenek.
Vybereme způsob Import eNeschopenek z XML souboru z datové schránky a nalistujeme příslušené XML soubory. Postupujeme podle pokynů průvodce.
Stažení eNeschopenek z portálu
Otevřeme agendu Nepřítomnosti nebo eNeschopenky.
Spustíme operaci Import eNeschopenek.
Vybereme způsob Import eNeschopenek z Portálu ČSSZ.
Nastavíme Kvalifikovaný
a Komerční certifikát, období
a opět postupujeme podle pokynů
průvodce.
V obou případech DUEL spáruje eNeschopenky od ČSSZ s našimi zaměstnanci, založí nebo aktualizuje nepřítomnosti a my vše jen zkontrolujeme.
Související témata