eNeschopenky - Úvodní informace

Aktuální firma | Mzdy | Agendy | eNeschopenky

Obsah | Základní dovednosti | Videonávody | Klávesové zkratky | Rejstřík

D_eNeschopenky.png

eNeschopenky – od 1. ledna 2020 platí pro lékaře povinnost vystavovat doklady o dočasné pracovní neschopnosti v elektronické podobě, tzv. eNeschopenky. Zaměstnavatelé budou informace o vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti přijímat výhradně elektronicky.

Videonávod eNeschopenky

thumb-eneschopenky.jpg

K dispozici jsou dva způsoby komunikace.

  • Import XML souboru z datové schránky - načteme XML soubory, které nám přišly do datové schrány.

  • Prostřednictvím rozhraní APEP - DUEL se přímo napojí na portál a stáhne si odpovídající datové věty přímo.

V obou případech musíme provést naši identifikaci prostřednictvím portálu ČSSZ.

Obsah stránky:

 

Co udělat předem

Administrativní a technické přípravné úkony pro Import XML z datové schránky

  1. Přihlásíme na ePortál ČSSZ.

  2. Vybereme volbu Datová schránka a klikneme  na tlačítko Přihlásit se >.

  3. Na další stránce zadáme přihlašovací údaje Uživatelské jméno a Heslo, které používáme do datové schránky a klikneme na tlačítko Přihlásit se.

  4. Tlačítkem Souhlasím potvrdíme souhlas s předáním informací.

  5. Po zpracování požadavku na úrovni datové schránky budeme přesměrování zpět na ePortál ČSSZ, kde vyplníme Žádost o zasílání informací o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců.

  6. Vyplníme elektronický tiskopis a rovnou jej elektronicky odešleme. Ve formuláři uvedeme kromě identifikačních údajů Variabilní symbol zaměstnavatele a identifikátor datové schránky.

Poznámka Ke každému VS je možné nastavit zasílání nofitikací do jedné nebo více datových schránek (vhodné zejména tehdy, je-li zpracování mezd řešeno účetní kanceláří), případně na jednu nebo více e-mailových adres (na e-mail je kvůli ochraně osobních údajů zasílána pouze informace, že u některého zaměstnance došlo ke změně s odkazem na použití služby ePortálu).

Administrativní a technické přípravné úkony pro Stahování prostřednictvím rozhraní APEP

  1. Přihlásíme na ePortál ČSSZ a provedeme svou elektronickou identifikaci.

  2. Zaregistrujeme se k využívání nového typu e-Podání DZDPN (nebo pomocí tiskopisu Sdělení zaměstnavatele o pověření zaměstnanců můžeme pověřit některého ze zaměstnanců).

  3. Musíme se zaregistrovat také k nové službě Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti - HZUPN.  Pokud jsme už však registrování ke službě NEMPRI pro elektronické odesílání Příloh k žádosti o dávku, zaregistruje nás ČSSZ k hlášení zaměstnavatele automaticky.

  4. Pro elektronickou komunikaci s portálem ČSSZ prostřednictvím ePodání byly dosud potřebné tyto certifikáty:

  1. Nově si musíme pořídit a nainstalovat třetí certifikát:

Poznámka Dle vyjádření ČSSZ ze dne 18.12.2019 budou v budoucnu akceptovány pouze komerční šifrovací certifikáty následujících tří českých certifikačních autorit, kvalifikovaných poskytovatelů certifikačních služeb (zdroj MV ČR): První certifikační autorita, a.s. (I.CA), Česká pošta, s.p. (PostSignum) a eIdentity a.s.  (QCA). Doporučujeme tedy zažádat o komerční certifikát u některého z výše uvedených poskytovatelů.

Import eNeschopenek

Import XML z datové schránky

  1. Z datové schránky stáhneme XML soubory eNeschopenek.

  2. Otevřeme agendu Nepřítomnosti nebo eNeschopenky.

  3. Spustíme operaci Import eNeschopenek.

  4. Vybereme způsob Import eNeschopenek z XML souboru z datové schránky a nalistujeme příslušené XML soubory. Postupujeme podle pokynů průvodce.

Stažení eNeschopenek z portálu

  1. Otevřeme agendu Nepřítomnosti nebo eNeschopenky.

  2. Spustíme operaci Import eNeschopenek.

  3. Vybereme způsob Import eNeschopenek z Portálu ČSSZ.

  4. Nastavíme Kvalifikovaný a Komerční certifikát, období a opět postupujeme podle pokynů průvodce.

V obou případech DUEL spáruje eNeschopenky od ČSSZ s našimi zaměstnanci, založí nebo aktualizuje nepřítomnosti a my vše jen zkontrolujeme.

Související témata

eNeschopenky, Nepřítomnosti, Personalistika