Agenda Objednávky přijaté – sklad slouží k pořizování, tisku a evidenci přijatých objednávek od odběratelů. Při zadávání položek zadáváme také příslušný sklad, ze kterého bude proveden výdej pomocí operace „Fakturace“ nebo „Skladové operace“. Samotné pořízení, resp. uzavření objednávky netvoří skladové pohyby. |
Obsah stránky: |
Objednávka přijatá...
Základní identifikační údaje objednávky - datum, dodavatel, označení dokladu.
Popis...
Oddíl s doplňujícími údaji, jako jsou dopravní a dodací dispozice, měna a kurz.
Platební podmínky – údaj z s podporou číselníku.
Dopravní dispozice - údaj s podporou číselníku - předpokládaný způsob dopravy.
Měna - údaj z číselníku Měny. Rozhoduje, zda se doklad bude zpracovávat jako "cizoměnový".
Kurz - hodnota kurzu cizí měny vzhledem ke Kč.
Popis - textový údaj s podporu číselníku Texty popisů.
Tabulka DPH...
Tabulka DPH obsahuje údaje, které jsou napočítávány z položek. Sazby DPH se vztahují k Datumu vystavení objednávky.
Ceny s daní - zaškrtávátko ovlivňující způsob plnění tabulky DPH a výpočtu celkové ceny.
Bez daně, DPH a Celkem - součty z položek pro základní, sníženou, druhou sníženou a nulovou sazbu DPH a neurčeno.
Celkem - celková částka spočtená z položek dokladu.
Tip Objednávka umožňuje plátcům DPH zadávání cen s i bez DPH. Je-li v dokladu zaškrtnuto Ceny s daní, program považuje zadané jednotkové ceny za ceny s daní. Výpočet DPH pak probíhá v souladu se zákonem o DPH "shora" pomocí zaokrouhleného koeficientu. V opačném případě program považuje zadané jednotkové ceny za ceny bez daně a výpočet DPH probíhá "zdola" odpovídajícím procentem sazby.
Položky objednávky...
Součet hmotnosti skladových položek na objednávce.
Hmotnost - součet hmotností (evidovaných v Katalogu položek) z položek dokladu.
Členění...
Oddíl Členění obsahuje údaje, pomocí kterých můžeme přiřadit dokladu vztah ke středisku, výkonu a zakázce. Tyto údaje se přenáší mezi agendami až do účetního deníku a umožňují tak tvorbu výběrů, filtrů, sestav a přehledů podle členění.
Aktuální stav...
Aktuální stav daného dokladu.
Uzavřen - příznak, zda byl doklad uzavřen. Uzavřením dokladu přijaté objednávky nedochází k vygenerování skladových pohybů a objednávky přijaté tedy nijak neovlivňují stav skladu. Nevyřízené položky z objednávky ovlivňují výpočet blokovaného množství v agendě Položky na skladě.
Kromě seznamu zpracovávaných dokladů může agenda obsahovat doplňující údaje, které jsou zobrazeny na tzv. záložkách. Některé záložky slouží k zadání více údajů (např. Položky - faktur, objednávek apod.), některé k zadání jednoho údaje (např. Poznámka), další mohou zobrazovat přehled vypočítaných hodnot.
Tip Přepínání mezi záložkami je možné klávesovou zkratkou Alt+číslo (číslo/diakritické znaky na písmenkové části klávesnice). Tak se přepneme přímo na konkrétní záložku. Cyklické přepínání je pomocí klávesové zkratky Ctrl+Tab resp. Ctrl+Shift+Tab zpětně.
1. Seznam přijatých objednávek
Seznam všech zadaných dokladů. V tabulkové podobě jsou zobrazené evidované údaje.
2. Položky
Evidence položek v aktuálním dokladu. Podle zadaných cen jsou počítány hodnoty do hlavičky (hlavního formuláře).
Přepneme se na záložku 2. Položky.
Do tabulky založíme nový záznam. Stav se přepne do výchozí hodnoty Objednáno.
Zvolíme Sklad a vybereme požadovanou položku na skladě.
Evidujeme-li můžeme zvolit šarži nebo výrobní číslo.
Doplníme množství, potvrdíme jednotku a potvrdíme jednotkovou cenu. Program dopočte cenu Celkem.
Potvrdíme sazbu DPH.
Můžeme evidovat středisko, výkon i zakázku (i rozdílné než jsou v hlavičce dokladu).
Novou položku uložíme.
3. Poznámka
Zde je možné pořizovat poznámky a komentáře vztahující se k dokladu. Délka textu není omezena. Poznámky je možné kdykoli tisknout.
4. Text nad
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách dokladů nad seznamem položek.
5. Text pod
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách dokladů pod seznamem položek.
Tip Doprovodné volné texty uváděné v dokladech zadáme do záložky Poznámka, Text nad nebo Text pod. K tomuto účelu můžeme použít vazbu do číselníku Volné texty (odskok přes Ctrl+NumPlus) a připravené texty si pomocí Ctrl+Enter přeneseme. Pomocí Ctrl+Shift+Enter nový text připojíme za text stávající.
6. Vazby
Pomocí záložky Vazby je možné velmi snadno zkontrolovat související doklady v ostatních agendách.
7. Dokumenty
Na záložce Dokumenty ze evidovat libovolné dokumenty v souborové podobě, které se týkají aktuálního záznamu.
8. Média
Záložka Média umožňuje připojit libovolné obrázky či soubory s jiným obsahem. První v pořadí se zobrazí ve formuláři.
Uzavřít - Tato operace uzavře doklad. Uzavření dokladu nevygeneruje skladové pohyby a tím tedy nijak neovlivňuje stav skladu. Uzavřený doklad není možné editovat.
Otevřít - Tato operace otevře doklad. Otevřený doklad je možné editovat.
Fakturace - Otevře dialogové okno pro přenos objednávky k vyřízení do agendy Fakturace - sklad. Aby bylo možné objednávku přenést, musí být uzavřena.
Poznámka Po provedení operací dojde u položek objednávky ke změně označení z Objednané na Vyřízené.
Objednávky vystavené - Otevře dialogové okno pro přenos objednávky do agendy Objednávky vystavené - sklad. Aby bylo možné objednávku přenést, musí být uzavřena.
Skladové operace - Otevře dialogové okno pro přenos objednávky do agendy Skladové operace. Aby bylo možné objednávku přenést, musí být uzavřena.
Pořadí položek - Otevře průvodce pro změnu pořadí položek. Aby bylo možné pořadí změnit, musí být objednávka otevřena a samozřejmě musí obsahovat více, než jednu položku.
Kopie - Vytvoří kopii dokladu – tedy shodný doklad. V novém dokladu je automaticky změněno pouze číslo dokladové řady na číslo aktuální ve chvíli tvorby kopie a zároveň na novém dokladu stojí kurzor.
Kumulace položek - Sloučí stejné položky objednávky do jednoho řádku. Aby ke sloučení došlo, musí mít položky stejné označení, sklad, jednotku a cenu za měrnou jednotku. Kumulaci lze provést pouze na dosud neuzavřeném dokladu.
Přepočet měny - Otevře průvodce pro změnu měny. Aby bylo možné provést přepočet dokladu na jinou měnu, objednávka musí být otevřena.
Tiskové sestavy obsahují seznamy, opisy a samozřejmě formuláře objednávek a nabídek. Samostatnou skupinou jsou potvrzení přijatých objednávek. Poštovní sestavy nabízejí tisk štítků.
Fakturace - sklad, Objednávky vystavené, Položky na skladě