Agenda Fakturace - sklad je určena k pořizování a tisku vystavených dokladů faktury, dodacího listu, dobropisu, vrubopisu či proforma faktury nebo faktury zálohové. Pořízení záznamu je podporováno číselníky Dokladů, Firem, Skladů a Položek. V rámci pořízení jednoho dokladu rozhodujeme u každé položky o tom, z jakého skladu bude vydána. Fakturaci lze provádět z více skladů, po zadání položek a provedení operace Uzavřít jsou vygenerovány příslušné skladové pohyby (pokud je vyplněna informace o výdejce). Pokud chceme na faktury vlastní logo a razítko, sestavy jsou na to připravené, stačí přidat tyto obrázky v Parametrech firmy do sekce Parametry. Postupujeme takto... |
Obsah stránky: |
Faktura...
Základní identifikační údaje o dokladu fakturace - vystavení, splatnost, typ, dodavatel a odběratel, platební podmínky apod.
Vystavení - datum vystavení faktury (datum, ke kterému budou vygenerovány skladové pohyby). Pro zadávání můžeme využít podporu editoru pro datum.
Typ - určení typu dokladu (faktura, dobropis, dodací list, pro forma, záloha, vrubopis).
Doklad - údaj z číselníku Doklady - jednoznačné označení řady pořizovaného záznamu.
Číslo dokladu - pořadové číslo v rámci dokladové řady (může být nastaveno jeho automatické zvyšování).
Postfix dokladu - doplňkový údaj k pořizovanému číslu, většinou letopočet (např. 2011, 2012), který odlišuje stejná čísla dokladů z různých období.
Párovací znak - automaticky generovaný údaj sloužící pro saldokonto (uplatní se až po zaúčtování do deníku).
Přeneseno - označení dokladu, do kterého byl tento doklad přenesen – např. označení faktury, do které byl přenesen dodací list.
Výdejka - označení dokladové řady skladového výdeje. Doklad výdejky vyplňujeme pouze tehdy, kdy dochází k vydání zboží ze skladu. Dokladová řada musí být uvedena v číselníku Doklady.
Číslo dokladu - pořadové číslo v rámci řady výdejky (může být nastaveno jeho automatické zvyšování).
Postfix dokladu - doplňkový údaj k pořizovanému číslu, většinou letopočet (např. 2011, 2012), který odlišuje stejná čísla dokladů z různých období.
Dodavatel - zkratka označení dodavatele z adresáře firem. Automaticky je uvedena firma, kterou zpracováváme (kdo vystavuje fakturu).
Bankovní účet a kód banky - bankovní účet, na který má být poukázána platba – jedná se o účet dodavatele.
Specifický symbol
Odběratel - zkratka označení odběratele z Adresáře firem (komu vystavujeme fakturu).
Příjemce - zkratka označení příjemce z adresáře firem. Údaj vyplňujeme pouze v případě, kdy se příjemce liší od odběratele (např. odběratel je firma1, ale příjemce firma2).
Splatnost - datum splatnosti dokladu.
Platební podmínky – informace o způsobu platby. Údaj je podporován číselníkem Platební podmínky.
Objednávka – informace o označení objednávky, na jejímž základě fakturujeme.
Popis...
V sekci popis evidujeme informace o variabilním či konstantním symbolu, měně faktury a krátkém popisu.
Variabilní symbol – obvykle se vyplňuje číslo, pod kterým je faktura vystavená. Je to číselná identifikace dokladu (pro potřeby párování s platbami z bankovních výpisů).
Konstantní symbol – údaj z číselníku Konstantních symbolů.
Měna - údaj z číselníku Měny. Rozhoduje, zda se doklad bude zpracovávat jako "cizoměnový".
Kurz - hodnota kurzu cizí měny vzhledem ke KČ.
Popis - podrobnější popis dokladu. Textový údaj s podporu číselníku Texty popisů.
Druh účtování - údaj z číselníku Druhů účtování. Ovlivňuje kontaci při zaúčtování a plnění údaje Skupina DPH..
Tabulka DPH...
Tabulka DPH obsahuje údaje, které jsou napočítány ze záložek Položky a Zálohy. Sazby DPH se vztahují k Datumu DPH v této sekci.
Datum DPH - datum, ve kterém se zdanitelné plnění promítne do daňového přiznání. Vyplňuje se pouze u daňových dokladů.
Skupina DPH - obvyklá skupina DPH pro zpracovávaný záznam. Její nastavení má vliv na zpracování přiznání k DPH.
Ceny s
daní - příznak, zda fakturované položky zadáváme v cenách
včetně daně.
Pokud je zaškrtnuté, tak se ceny v položkách (Jednotková cena,
cena slevy a cena Celkem) považují za ceny včetně DPH (ve výši,
která je určena údajem Sazba DPH na každé položce). Tabulka DPH
se pak plní v příslušných sazbách výpočtem shora podle koeficientu,
definovaného v legislativě.
Bez daně, DPH a Celkem pro částky z položek faktury.
Bez daně, DPH a Celkem pro uplatněné zálohy.
Zaokrouhlit - příznak, zde chceme konečnou částku k úhradě zaokrouhlit. Zaokrouhlení následně probíhá dle nastavení měny, ve které je faktura pořízena (číselník Měny a údaj Des. Místa). K automatickému zaokrouhlení dojde při ukončení dokladu.
K úhradě – částka k úhradě za celý doklad.
Tip Fakturace umožňuje plátcům DPH zadávání cen s i bez DPH. Je-li v dokladu zaškrtnuto Ceny s daní, program považuje zadané jednotkové ceny za ceny s daní. Výpočet DPH pak probíhá v souladu se zákonem o DPH "shora" pomocí zaokrouhleného koeficientu. V opačném případě program považuje zadané jednotkové ceny za ceny bez daně a výpočet DPH probíhá "zdola" odpovídajícím procentem sazby.
Intrastat...
Tuto část vyplňujeme pouze tehdy, pokud doklad sledujeme ve výkazu Intrastat.
Intrastat - příznak, zda se má tento doklad zahrnout do výkazu pro Intrastat (Zpracování intrastatu). Aby bylo možné editovat následující údaje, musí být příznak Intrastat zatrhnut.
Hmotnost (kg) - automaticky napočítávaná celková hmotnost fakturovaných položek.
Transakce - údaj z číselníku pro kód transakce Intrastatu.
Druh dopravy - údaj z číselníku pro dopravu Intrastatu.
Dodací podmínky - údaj z číselníku pro dodací podmínky Intrastatu.
Zvláštní pohyb - údaj z číselníku pro zvláštní pohyby Intrastatu.
Členění...
Oddíl Členění obsahuje údaje, pomocí kterých můžeme přiřadit dokladu vztah ke středisku, výkonu a zakázce. Tyto údaje se přenáší mezi agendami až do účetního deníku a umožňují tak tvorbu výběrů, filtrů, sestav a přehledů podle členění.
Aktuální stav...
Aktuální stav daného dokladu – zda je již přenesen do agendy Závazků a pohledávek, Účetního deníku a zda je uzavřen. V případě zaokrouhlení nám až operace Uzavřít vygeneruje příslušnou položku faktury o zaokrouhlení.
V ZaP - informace o tom, zda byla faktura přenesena do agendy Závazky a Pohledávky.
V deníku - informace o tom, zda byla faktura přenesena do agendy Účetní deník.
Uzavřen - příznak, zda byl doklad uzavřen. Uzavřením dokladu dojde k vygenerování skladových pohybů a tím tedy i k samotnému pohybu na skladě.
Kromě seznamu zpracovávaných dokladů může agenda obsahovat doplňující údaje, které jsou zobrazeny na tzv. záložkách. Některé záložky slouží k zadání více údajů (např. Položky - faktur, objednávek apod.), některé k zadání jednoho údaje (např. Poznámka), další mohou zobrazovat přehled vypočítaných hodnot.
Tip Přepínání mezi záložkami je možné klávesovou zkratkou Alt+číslo (číslo/diakritické znaky na písmenkové části klávesnice). Tak se přepneme přímo na konkrétní záložku. Cyklické přepínání je pomocí klávesové zkratky Ctrl+Tab resp. Ctrl+Shift+Tab zpětně.
1. Seznam faktur
Seznam všech zadaných dokladů. V tabulkové podobě jsou zobrazené evidované údaje.
2. Položky
Evidence položek v aktuálním dokladu. Podle zadaných cen jsou počítány hodnoty do hlavičky (hlavního formuláře).
Přepneme se na záložku 2. Položky.
Do tabulky založíme nový záznam.
Zvolíme Sklad a vybereme požadovanou položku na skladě.
Evidujeme-li můžeme zvolit šarži nebo výrobní číslo.
Doplníme množství, potvrdíme jednotku a potvrdíme jednotkovou cenu. Program dopočítá Cenu bez slev.
Můžeme doplnit Slevy a program dopočte cenu Celkem.
Potvrdíme sazbu DPH.
Potvrdíme skladový Pohyb.
Můžeme evidovat středisko, výkon i zakázku (i rozdílné než jsou v hlavičce dokladu).
Podle potřeby vyplníme Popis.
Novou položku uložíme.
Tip Princip vystavení faktury neplátcem DPH se ve své podstatě neliší od výše uvedeného, pouze je nutno zadat položky se sazbou DPH Neurčena. Tím je zaručen i správný přenos do Závazků a pohledávek i do Účetního deníku.
3. Zálohy
Záložka Zálohy slouží k odpočtům daňových a nedaňových záloh od finální faktury.
4. RPDP
Záložka RPDP slouží pro evidenci doprovodných údajů pro doklad v režimu přenesení daňové povinnosti. Na tuto záložku jsou automaticky přebírány hodnoty z položek. Pokud zadáváme doklad v RPDP, zvolíme pro pořizování položek faktury rozložení RPDP a zadáváme/potvrzujeme Kód pro evidenci RPDP. Zadané hodnoty se použijí při Zpracování DPH - RPDP.
5. OSS
Záložka OSS slouží pro evidenci automaticky generovaných údajů o cizím DPH pro doklad v režimu One-Stop-Shop. Při použití Skupiny DPH, která má v údaji NSK5 hodnotu O - One Stop-Shop, se z částek Celkem z jednotlivých položek spočte cena bez daně a odpovídající daň. V Katalogu položek je uvedeno, do které sazby DPH ve státu odběratele (členského státu EU), daná položka patří. Takto vypočtené údaje se následně přenáší i do účetnictví pro Zpracování DPH.
6. Poznámka
Zde je možné pořizovat poznámky a komentáře vztahující se k dokladu. Délka textu není omezena. Poznámky je možné kdykoli tisknout.
7. Text nad
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách faktur nad seznamem položek.
8. Text pod
Textový popis, který vystoupí v tiskových sestavách faktur pod seznamem položek.
Tip Doprovodné volné texty uváděné v dokladech zadáme do záložky Poznámka, Text nad nebo Text pod. K tomuto účelu můžeme použít vazbu do číselníku Volné texty (odskok přes Ctrl+NumPlus) a připravené texty si pomocí Ctrl+Enter přeneseme. Pomocí Ctrl+Shift+Enter nový text připojíme za text stávající.
9. Vazby
Pomocí záložky Vazby je možné velmi snadno zkontrolovat související doklady v ostatních agendách.
10. Dokumenty
Na záložce Dokumenty ze evidovat libovolné dokumenty v souborové podobě, které se týkají aktuálního záznamu.
11. Média
Záložka Média umožňuje připojit libovolné obrázky či soubory s jiným obsahem. První v pořadí se zobrazí ve formuláři.
Uzavřít (Ctrl+1) - tato operace uzavře doklad. Uzavření dokladu vygeneruje skladové pohyby a tím tedy ovlivní stav skladu. Uzavřený doklad není možné editovat.
Upozornění Obratové slevy se spočtou a projeví až po uzavření dokladu. To je důležité při tisku faktur, který by měl proběhnout až po uzavření, aby vytištěný doklad tyto informace a skutečnosti obsahoval.
Otevřít (Ctrl+2) - tato operace otevře doklad. Otevření dokladu smaže skladové pohyby a tím tedy ovlivní stav skladu. Otevřený doklad je možné editovat. Doklad, který má již vazbu na účetnictví (je tedy přenesen do agendy Účetní deník nebo Závazky a pohledávky) otevřít nelze. Pro otevření a následnou editaci záznamu je nutné související doklady smazat v modulu Účetnictví.
Upozornění Otevření je možné pouze v případě, že doklad nespadá do období, ve kterém byla provedena uzávěrka (datová nebo účetní) nebo zaúčtování skladu. Zároveň nesmí být doklad přenesen do Závazků a pohledávek ani do Účetního deníku.
Přenést do ZaP (Ctrl+3) - přenese informace o faktuře do agendy Závazky a Pohledávky. Přenos reaguje na záznamy aktuální, vybrané, filtrované nebo všechny nepřenesené a uzavřené.
Zaúčtovat do ÚD (Ctrl+4) - přenese informace o faktuře do agendy Účetní deník. Přenos reaguje na záznamy aktuální, vybrané, filtrované nebo všechny nepřenesené a uzavřené.
Přenést do EP (Ctrl+5) - vytvoření zápisů v Evidenci pošty na základě zvolených vystavených faktur.
Naplnění (Ctrl+6) - automatické naplnění dokladu typu faktury položkami z uzavřených dodacích listů.
Přepočet měny (Ctrl+7) - otevře průvodce pro změnu měny. Aby bylo možné provést přepočet dokladu na jinou měnu, doklad musí být otevřen.
Pořadí položek (Ctrl+8) - otevře průvodce pro změnu pořadí položek. Aby bylo možné pořadí změnit, musí být doklad otevřen a samozřejmě musí obsahovat více, než jednu položku.
Kopie (Ctrl+9) - Vytvoří kopii dokladu – tedy shodný doklad. V novém dokladu je automaticky změněno pouze číslo dokladové řady na číslo aktuální ve chvíli tvorby kopie a zároveň na novém dokladu stojí kurzor.
Dobropis - vytvoří shodný doklad, ale záporem. V novém dokladu je automaticky doplněna dokladová řada zadaná v agendě Parametry firmy v části Účetnictví / Dobropis – pohledávka. Nový doklad se zařadí na konec seznamu.
Kumulace položek - sloučí stejné položky faktury do jednoho řádku. Aby ke sloučení došlo, musí mít položky stejné označení, sklad, jednotku a cenu za měrnou jednotku. Kumulaci lze provést pouze u dosud neuzavřeného dokladu.
Platba - slouží k provedení platby (i částečné) aktuálního dokladu, kterou pomocí Dávky do Účetního deníku zaúčtujeme.
Kontrola šarží - slouží ke kontrole správného vyplnění pole Šarže/Výrobní čísla u položek faktury, které mají v Katalogu nastavené tyto údaje evidovat.
Sleva - operace pro uplatnění slevy na zvolených položkách faktury najednou. Zvolit lze procentní, kusovou, slevu částkou, věrnostní slevu z Adresáře firem, znovu lze nastavit výchozí cenu odběratele nebo základní fakturační cenu.
Tiskové sestavy obsahují seznamy, opisy a přehledy prodejů a samozřejmě formuláře faktur a cizojazyčných faktur. Skupina hotovostních faktur má zapracované zaokrouhlení na nejmenší nominál v oběhu. Poštovní sestavy nabízejí tisk štítků, dobírek apod. Sestava faktury umožňuje pomocí parametrů pro volbu barvy záhlaví a barvy nadpisů přizpůsobit vzhled barvám firemnímu stylu uživatele.
Tip Sestavy faktur
umí tisknout QR kód platby i kó
QR-Faktury. Díky tomu je možné
jednoduše naskenováním QR kódu fakturu snadno zaplatit nebo ji přenést
do účetnictví - pokud program tuto funkčnost má.
DUEL umí QR-faktury pomocí stejnojmenné operace plnit do Závazků
a pohledávek, takže pokud od svých partnerů dostáváte faktury s QR
kódem, můžete si je připojenou čtečkou automaticky pořizovat.
Závazky a pohledávky, Účetní deník, Adresář firem, Doklady, Platební podmínky, Seznam skladů, Seznam položek, Skladové pohyby, Obratové slevy