|
Detail účetního deníku je podrobné zobrazení záznamu pořízeného v Účetního deníku. Slouží k prohlížení, kontrolám a opravám záznamů v deníku. Pro základní práci s deníkem je vhodné používat seznam, kde můžeme hledat, filtrovat, prohlížet obsah záložek atd. Při ruční pořízení záznamu je detail zobrazen automaticky, ze seznamu záznamů jej lze vyvolat ručně. Otevření detailu Účetního deníku Detail záznamu Účetního deníku můžeme otevřít přímo z agendy Účetní deník nad vybraným záznamem nebo v dávce při přenosu záznamů do deníku z jiné agendy. Podle potřeby jej pak spustíme buď:
Zavření detailu Účetního deníku
Upozornění Pokud otevřeme Detail z agendy Účetní deník + Archivy, tak režim editace pochopitelně nefunguje, záznam si lze jen prohlížet. |
Obsah stránky: |
Doklad...
Skupina Doklad obsahuje údaje, které jednoznačně identifikují účetní záznam. Nalezneme zde označení dokladu, informace o účtování a firmu.
Datum – datum zaúčtování dokladu, se kterým vstoupí do účetních knih a výkazů. Pro zadávání můžeme využít podporu editoru pro datum.
Doklad 1 - vlastní označení dokladu (z použité dokladové řady se přebírá účet do hlavní souvztažnosti), které čerpá z číselníku Doklady. Pokud účtujeme fakturu, zvolíme dokladovou řadu určenou pro faktury; pokud účtujme doklad za hotovostní nákup kancelářských potřeb, vybereme řadu pro pokladní doklady, atp.
Doklad 1 číslo – aktuální pořadové číslo. Podle nastavení vybrané dokladové řady se buď číslo automaticky navyšuje, nebo je číslování na obsluze.
Doklad 1 postfix – další označení dokladové řady (může označovat např. rok). Nabízí se na základě nastavení v číselníku Doklady. V kombinaci s dokladovou řadou a číslem udává kompletní označení účtovaného dokladu (např. b1/2013 = první bankovní výpis z roku 2013).
Doklad 2 - obsahuje označení hrazeného dokladu (například faktury). Je tedy vyplňován jen u úhrad (Dokladem 1 bude pokladní doklad, bankovní výpis apod.), v ostatních případech (předpisy závazku a pohledávek, interní doklady) zůstává Doklad 2 prázdný. Zkratku dokladové řady vybereme z číselníku Doklady.
Doklad 2 číslo – pořadové číslo uhrazovaného dokladu.
Doklad 2 postfix - další označení dokladové řady (může označovat např. rok). Nabízí se na základě nastavení v číselníku Doklady. V kombinaci s dokladovou řadou a číslem udává kompletní označení hrazeného dokladu (např. fp1/2013 = první přijatá faktura z roku 2013).
Párovací znak – je údajem potřebným pro zpracování Saldokonta. Podle nastavení dokladové řady se buď vyplní nebo nechá prázdný. Vyplňuje se jen u dokladů, které jsou účtovány na saldokontní účty (obecně závazky a pohledávky a jejich úhrady). Při běžné práci s programem je tento údaj plněn automaticky. Pokud je Pár.znak u předpisu i všech jeho úhrad stejný, snadno získáme přehled o Saldokontu uhrazených i neuhrazených dokladů, ať už po firmách nebo účtech.
Popis – popis účetního případu. Můžeme ho vyplnit ručně nebo výběrem z číselníku Texty popisů, kde jsou vybrané texty přiřazené k druhům účtování. Výběrem takového textu dojde k vyplnění i následujícího údaje Druh účtování a následně i jedné strany souvztažnosti.
Druh účtování– nepovinný údaj, který nám však může usnadnit práci. Jednotlivé druhy mají v číselníku Druhy účtování k sobě přiřazené účty z rozvrhu, ty se pak při zaúčtování automaticky doplní.
Firma – jedná se o zkratku firmy, kterou vybereme z adresáře firem. Může označovat dodavatele, odběratele, nebo nějaký úřad, podle toho, jaký doklad zrovna účtujeme.
Symboly...
Doplňující symboly charakterizující doklad.
Variabilní symbol – jedná se o identifikátor předpisů a plateb. U přijatých faktur jej plníme číslem faktury, u vystavených faktury jejich pořadovým číslem.
Další symbol – další označení dokladů, který můžeme použít pro uvedení dalších souvisejících dokladů.
Měna...
Určení měny dokladu, množství a kurzu.
Měna – zkratka označení měny dokladu, kterou vybereme z číselníku.
Kurz – aktuální kurz zadané měny. Kurz je nabídnut z číselníku Měny.
Množství – množství zadané cizí měny. U tuzemských dokladů je jeho hodnota nula.
Tabulka DPH...
Skupina Tabulka DPH obsahuje datumy DPH, skupiny, sazby a částky. Tyto údaje ovlivní zpracování Přiznání k DPH.
Datum DPH – jedná se o datum, ke kterému bude daňový doklad zahrnut do zpracování přiznání k DPH. Pro uskutečněná plnění bude datum stejné jako uskutečnění zdanitelného plnění (Datum UZP), pro přijatá plněná to bude nejdříve okamžik, ke kterému byly splněny podmínky pro nárok na odpočet (přijetí dokladu).
Skupina DPH – označení zkratky z číselníku Skupiny DPH. Na základě nastavení vybrané skupiny se daňový doklad projeví na řádcích v přiznání.
Datum UZP – datum uskutečnění zdanitelného plnění na základě zákona o DPH.
Bez daně – částky bez DPH. Hodnoty zadáváme zvlášť v základní, snížené, druhé snížené a nulové sazbě.
DPH – výše DPH. Hodnoty jsou rozděleny podle sazeb.
Skupina mimo DPH – označení zkratky z číselníku Skupiny mimo DPH, které označují části dokladů, které nemají dopad na DPH, ale bude o ní účtováno.
Mimo DPH – částka, která nemá vliv na DPH, ale bude o ní účtováno.
Celkem – celková částka za účtovaný doklad.
Zbývá rozúčtovat – částka z dokladu, která ještě nebyla rozúčtována.
Rozúčtovat...
Tlačítko, které vygeneruje výchozí souvztažnosti podle Dokladu 1, Druhu účtování a Tabulky DPH.
Tlačítko Rozúčtovat, které vygeneruje souvztažnosti podle Dokladu 1, Druhu účtování a Tabulky DPH.
Kromě seznamu zpracovávaných dokladů může agenda obsahovat doplňující údaje, které jsou zobrazeny na tzv. záložkách. Některé záložky slouží k zadání více údajů (např. Položky - faktur, objednávek apod.), některé k zadání jednoho údaje (např. Poznámka), další mohou zobrazovat přehled vypočítaných hodnot.
Tip Přepínání mezi záložkami je možné klávesovou zkratkou Alt+číslo (číslo/diakritické znaky na písmenkové části klávesnice). Tak se přepneme přímo na konkrétní záložku. Cyklické přepínání je pomocí klávesové zkratky Ctrl+Tab resp. Ctrl+Shift+Tab zpětně.
1. Rozúčtování
Seznam všech účetních kontací Má Dáti / Dal s částkami a dalšími údaji, které se váží ke zvolenému dokladu. Rozúčtování je možné upravit v detailu záznamu. Pokud je na základě nastavení použitých účtů v Účtovém rozvrhu očekáváno vyplnění údajů Středisko, Výkon nebo Zakázka, měli bychom je v rozúčtování také zadat.
Rozúčtování obsahuje údaje, pomocí kterých můžeme přiřadit vztah ke středisku, výkonu a zakázce. Tyto údaje umožňují tvorbu výběrů, filtrů, sestav a přehledů podle členění.
Středisko – údaj z číselníku, který umožní určit zařazení záznamu ke konkrétnímu středisku.
Výkon - údaj z číselníku, který umožní určit zařazení záznamu ke konkrétnímu výkonu.
Zakázka - údaj z číselníku, který umožní určit zařazení záznamu ke konkrétní zakázce.
Popis - popis konkrétní souvztažnosti účetního případu.
2. RPDP - režim přenesení daňové povinnosti
Záložka RPDP slouží pro zadání doprovodných údajů pro doklad v Režimu přenesení daňové povinnosti.
3. OSS
Záložka OSS slouží pro evidenci údajů o cizím DPH pro doklad v režimu One-Stop-Shop. Při zadání se při použití Skupiny DPH, která má v údaji NSK5 hodnotu O - One Stop-Shop, částka v nulové sazbě přenese na záložku OSS a podle státu odběratele (členského státu EU) se doplní sazba DPH a spočte cena bez daně a odpovídající daň. NSK3 rozhoduje o tom, zda se jedná o zboží nebo o službu.
4. Poznámka
Zde je možné pořizovat poznámky a komentáře vztahující se k dokladu. Délka textu není omezena. Poznámky se pak zobrazují i ve vybraných tiskových sestavách.
Tip Doprovodné volné texty uváděné v dokladech zadáme do záložky Poznámka. K tomuto účelu můžeme použít vazbu do číselníku Volné texty (odskok přes Ctrl+NumPlus) a připravené texty si pomocí Ctrl+Enter přeneseme. Pomocí Ctrl+Shift+Enter nový text připojíme za text stávající.
Kontrola - operace zjišťující správnost účtovaných dat. Při nesrovnalostech nebo chybách se v dolní části obrazovky objeví seznam chybových hlášení, která popisují druh problému.
Rozúčtovat - podle účtu v použité dokladové řadě a podle účtu v druhu účtování provede program nové vygenerování rozúčtování. Existují-li údaje pro DPH, vygeneruje se také účtování o DPH. Tato operace zruší případné ruční úpravy v původním zadání rozúčtování
Předchozí - umožňuje přejít na předcházející detail záznamu v Účetním deníku.
Další - umožňuje přejít na následující detail záznamu v Účetním deníku.
Prohlížení záznamů v detailu
Při prohlížení detailů z Účetního deníku můžeme po záznamech přecházet operací Předchozí nebo Další.
Přidávání záznamů v detailu
Tlačítkem Přidat nebo klávesovou zkratkou Ctrl+N snadno vyvoláme prázdný formulář pro zadání nového dokladu
Editace a uložení záznamů v detailu
Při editaci záznamů můžeme změnit údaje ve formuláři i v rozúčtování. Uložení aktuálního záznamu provedeme:
Klávesovou zkratkou Ctrl+Enter.
Tlačítkem Uložit nebo klávesovou zkratkou Shift+F9.
Přechodem na sousední záznam operacemi Předcházející a Další.
Pořízením nového záznamu spuštěním funkce Přidat nebo klávesovou zkratkou Ctrl+N.
Tip Pořizujeme-li více údajů do Účetního deníku, přepneme se do Detailu a pořídíme nový záznam. Jeho uložení provedeme pořízením dalšího záznamu bez nutnosti opouštět okno Detailu. Tento postup vede ke zrychlení práce s programem.
Tisk z detailu Účetního deníku
Z detailu záznamu deníku můžeme využít také nabídky tiskových sestav. Ta obsahuje pouze sestavy pro jednotlivé záznamy (interní doklad, rychlá faktura apod.) Nabídku sestav z detailu vyvoláme klávesovou zkratkou Ctrl+P nebo tlačítkem Sestavy.
Účetní deník, Účetní deník - Dávka, Účetní deník - Kontrola, Rozúčtování, Operace