Jak pořídit daňový doklad
Daňové doklady, které mají povahu závazku či pohledávky budeme v praxi zadávat do agendy Závazky a pohledávky. Všechny doklady však můžeme pořizovat ručně přímo do Účetního deníku, proto si nyní ukážeme postup pro zadání přijaté faktury za nákup služeb přímo do deníku. Všechny údaje naplníme podle papírové předlohy, přičemž u jednotlivých údajů můžeme využít nabídky různých podpůrných funkcí:
V Účetním deníku stiskneme tlačítko Přidat nebo klávesovou zkratku Ctrl+N. Otevře se prázdný formulář pro pořízení nového dokladu.
Nejprve zadáme Datum účetní operace, označení dokladové řady a Firmu.
Vyplníme Popis, Druh účtování a Variabilní symbol.
Pro účely DPH jsou důležité zejména údaje v daňové tabulce:
Vyplníme Datum DPH, tedy datum, ke kterému bude tento doklad zahrnut do zpracování přiznání k DPH.
Výběrem z číselníku zadáme Skupinu DPH, která určí, na jakých řádcích plnění vystoupí.
Vyplním Datum UZP, tedy datum uskutečnění zdanitelného plnění.
Podle rozpisu DPH na přijaté faktuře vyplníme základ DPH a výši daně v příslušné sazbě.
Zkontrolujeme částku (základ+DPH) Celkem a stiskneme tlačítko Rozúčtovat.
Na základě dokladové řady pro faktury bude předvyplněn účet Dal v hlavní souvztažnosti. Na základě zadaného druhu účtování bude nabídnut účet na straně MáDáti. A podle nastavení zadané skupiny DPH bude automaticky zaúčtováno o DPH. Pokud bychom neuvedli druh účtování, můžeme účet MáDáti vybrat z účtového rozvrhu.
Poznámka Nabídnuté účty jsou ty, které program očekává na základě nastavení číselníků, můžeme je však v rozúčtování změnit.
V případě potřeby vyplníme v rozúčtování také členění na střediska, výkon či zakázky.
Stiskem tlačítka Uložit nebo klávesovou zkratku Ctrl+Enter doklad uložíme.
Ostatní pracovní postupy
Jak pořídit daňový doklad.
Související témata
Účetní deník, Účetní deník - Detail, Účetní deník - Dávka, Účetní deník - Kontrola, Účetní deník + Archivy, Rozúčtování