Nástup do práce (nezbytné tisky a exporty)
Pro nového zaměstnance je nejprve nutné založení jeho osobní karty v agendě Personalistika. Postup je následující (podrobně zmíníme zejména ty kroky, které mají jiný než evidenční dopad):
Otevřeme agendu Personalistika a založíme nový záznam.
Formulář - záložka Zařazení:
do údaje Zaměstnanec převezmeme zkratku z Adresáře osob. Pokud zaměstnanec nemá doposud pořízený záznam v adresáři osob, můžeme jej pořídit přímo z Personalistiky odskokem do Adresáře osob. Zde založíme nový záznam a po zadání všech potřebných informací ho uložíme (nezapomeneme osobu v adresáři označit za zaměstnance). Uložený záznam převezmeme. Program do karty zaměstnance doplní všechny známé údaje z adresáře osob.
novému pracovníkovi určíme, zda se jedná o zaměstnance nebo společníka. Toto nastavení má přímý vliv na pozdější účtování mezd (použití účtu 331 pro zaměstnance a účtu 366 pro společníky). Pro případné odlišení mezd tohoto pracovníka doplníme AU (analytický účet musí být připraven v účtovém rozvrhu).
zadáme datum nástupu a zahájení práce. Datum ukončení zadáme pouze u pracovních poměrů na dobu určitou.
vybereme kategorii pracovního poměru. Použitá kategorie určuje způsob výpočtu vyměřovacích základů pro zdravotní i sociální pojištění i výpočet samotného pojistného.
zvolíme, případně doplníme příslušnou zdravotní pojišťovnu.
zadáme rozsah pracovní doby (dny a hodiny v týdnu) a související tarif (hodinový nebo měsíční) a případně i skupinu prací.
u zaměstnanců vyplácených hodinovou mzdou zatrhneme pole „Náhrada za svátek“, u zaměstnanců měsíčních to záleží na obvyklé praxi v konkrétní firmě.
průměrný výdělek obvykle není třeba zadávat - program jej na konci každého čtvrtletí sám vypočítá a uloží na základě skutečné dosažené mzdy. V případě, že průměr budeme potřebovat (dovolená, DPN, návštěva lékaře spod.) ještě před ukončením prvního odpracovaného čtvrtletí, můžeme jej ručně vypočítat z dosaženého příjmu nebo zadat průměr, který bude vycházet z předpokládaného příjmu.
Formulář - záložka Evidence:
zadáme rodné číslo včetně kontrolní číslice za lomítkem, program sám dopočítá datum narození a nastaví pohlaví (žena/muž).
zadáme rodné a případná další předcházející příjmení.
doplníme rodinný stav, který má vliv na počet vyloučených dob v případě ošetřovného.
Formulář - záložka Daň z příjmů:
uvedeme, zda zaměstnanec podepsal daňové prohlášení a pokud ano, zvolíme ty slevy na daních, na které má nárok.
informaci o počtu dětí, na které zaměstnanec uplatňuje daňové zvýhodnění, program čerpá ze záložky 4.Děti (na tuto záložku tedy doplníme všechny vyživované děti).
Formulář - záložka Tiskopisy:
na této záložce uvedeme příslušné kódy akcí pro tiskopisy „Hromadné oznámení zaměstnavatele“ a „Oznámení o nástupu do zaměstnání“. Tyto hodnoty vystoupí na uvedených formulářích.
Poznámka:
Doplňující údaje, které souvisejí spíše s budoucím zpracováním mezd a
odvodů včetně jejich účtování jsou uloženy na záložce Obvyklé hodnoty.
Jsou to například: - nastavení prémií a odměn, které bude zaměstnanec
pobírat pravidelně ke každé měsíční mzdě (například pokud udrží požadovaný
výkon),
- stanovení individuálních benefitů,
- přiřazení pojišťoven pro penzijní a životní pojištění, včetně částek
pojistného hrazeného zaměstnance nebo příspěvkem zaměstnavatele.
Záložka Dovolená:
na záložce Dovolená vložíme záznam o nároku na dovolenou v aktuálním kalendářním roce. Další položky dovolené (Minulá, Vybraná, Proplacená a Zbývá) naplníme pouze v případě, že se mzdovou evidencí programu DUEL začínáme v průběhu roku. V ostatních případech program plní tyto údaje sám podle záznamů o čerpání dovolené v nepřítomnostech a měsíčních mzdách.
Záložka Děti:
na záložce Dovolená vložíme záznam o nároku na dovolenou v aktuálním kalendářním roce. Další položky dovolené (Minulá, Vybraná, Proplacená a Zbývá) naplníme pouze v případě, že se mzdovou evidencí programu DUEL začínáme v průběhu roku. V ostatních případech program plní tyto údaje sám podle záznamů o čerpání dovolené v nepřítomnostech a měsíčních mzdách.
Ostatní záložky ponecháme prozatím prázdné - můžeme se k nim kdykoli vrátit.
Na závěr kartu zaměstnance uložíme a vyvoláme nabídku tiskových sestav (pomocí tlačítka Sestavy v horním pásu karet nebo stiskem pravého tlačítka myši – Sestavy / Správce sestav). Zde vytiskneme potřebné tiskopisy (například v části „Pracovní smlouvy“ sestavy „Pracovní smlouva“ či „Platový výměr“ apod.). Pomocí operace PDF či XML (též se jedná o tlačítka v horním pásu karet nebo operaci zvolíme po stisku pravého tlačítka myši - Operace) vygenerujeme příslušné tiskopisy „Oznámení o nástupu do zaměstnání“ pro OSSZ a „Hromadné oznámení zaměstnavatele“ pro ZP.
Ostatní pracovní postupy
Nástup do práce (nezbytné tisky a exporty).
Odchod na rodičovskou dovolenou a následný návrat (jednotlivé kroky, nezbytné tisky).
Ukončení pracovního poměru (jednotlivé kroky, nezbytné tisky a exporty).
Související témata